Klaanien lait, tavat ja seremoniat
Kuolonklaani
​
Tavat
​
Kuolonklaanissa korostetaan erityisesti sitä, että päällikkö on klaanin pää, jota tulee kunnioittaa. Toiseksi kunnioitetuin kissa klaanissa on yleisesti ottaen varapäällikkö.
Sen sijaan parantajan asema Kuolonklaanissa on aivan toista kuin Eloklaanissa. Parantajia halveksitaan ja ajatellaan, että heidän tehtävänsä on vain parantaa sotureita. Parantajalla ei siis ole lainkaan sananvaltaa klaanissa, eikä hän saa käskyttää muita tai puuttua sotureiden asioihin.
​
Kuolonklaanissa sotureiden väliset erimielisyydet useimmiten hoidetaan mieluummin taistellen kuin puhuen. Uskollisuus klaaniaan kohtaan on piirre, jota kuolonklaanilaiset arvostavat toisissaan kenties eniten.
Klaanissa tavataan uskoa Pimeyden Metsään, eikä Tähtiklaanista tiedetä juuri mitään. Kissat, jotka olivat elossa Eloklaanin perustamisen aikaan ovat kuulleet Tähtiklaanista puhuttavan, mutta Kuolonklaanissa Tähtiklaanista puhuminen on kielletty täysin. Toisin kuin kirjoissa, Kuolonklaanissa Pimeyden Metsää ei pidetä pelottavana ja vain pahojen kissojen paikkana. Kissoja, jotka eivät usko Pimeyden Metsään useimmiten halveksitaan.
Kuolonklaanilaiset suhtautuvat erakoihin, kotikisuihin ja muihin klaaninsa ulkopuolisiin kissoihin suurella varauksella. Usein ei-klaanisyntyiset kissat asetetaan eri asemaan kuin klaanisyntyiset. Kotikisuja halveksitaan erityisesti, eikä niitä haluta ottaa klaaniin.
​
Kun kuolonklaanilainen kuolee, kuolemaa seuraavana yönä pidetään valvojaiset. Valvojaisiin osallistuvat yleensä kuolleen lähiomaiset ja muut halukkaat. Ruumis tuodaan leirin pääaukiolle, ja kissat saavat jättää hänelle hyvästit.
Mikäli kyseessä on klaanin arvostettu jäsen, kuten esimerkiksi päällikkö, varapäällikkö tai arvostettu soturi, päällikkö saattaa pitää pienen puheen ruumiin yllä. Päällikkö voi kertoa puheessaan kuolleesta hyviä asioita, kuten hänen urotekojaan.
​
​
Nimitysseremoniat
​
Kuolonklaanissa nimityksiä ei niinkään voi seremoniaksi kutsua, sillä kissan nimitys on ennemminkin vain asia, jonka päällikkö kertoo klaanilleen. Nimitys on hyvin lyhyt ja koruton.
Päällikkö seisoo leirin keskustassa ja kutsuu klaanin ympärilleen klaanikokoukseen. Hän kutsuu nimitettävän klaanin eteen. Jokaisessa nimityksessä päällikkö saattaa käyttää hieman eri sanoja, joita voi tarinoissa soveltaa. Muutamia esimerkkejä siitä, mitä päällikkö voi sanoa nimittäessään kissan:
​
"Tänään olemme kokoontuneet nimittämään yhden pennun oppilaaksi. Villipentu, tulisitko eteen. Tästä hetkestä lähtien, sinut tunnetaan Villitassuna, mestarinasi tulee toimimaan Karhumyrsky"
​
"On jälleen aika nimittää uusi oppilas. Pähkinäpentu, astu eteenpäin. Pähkinäpentu, tästä päivästä eteenpäin sinut tunnetaan Pähkinätassuna. Mestarisi on Villisielu."
​
"Kipinäpentu on nyt kuusikuinen ja valmis aloittamaan koulutuksensa. Tästä lähtien nimesi on Kipinätassu ja mestarinasi toimii Hohtoviiksi."
​
"Tuimatassu on suorittanut koulutuksensa loppuun ja ansainnut soturinimensä. Hänet tunnetaan tästä lähtien Tuimakatseena."
​
"Tuhkatassu, astu eteen. Tästä eteenpäin sinut tunnetaan Tuhkajuovana."
​
Kun päällikkö on ilmoittanut asiansa, klaanin jäsenet hurraavat muutaman kerran uutta nimeä, päällikkö lopettaa kokouksen ja halukkaat pääsevät onnittelemaan kissaa uudesta asemastaan.
Tuoreet soturit eivät vartioi klaania hiljaa ensimmäistä yötään soturina.
​
​
Kuolonklaanin lait
​
Jotta kaikki sujuisi mahdollisimman hyvin, Kuolonklaanissa noudatetaan tiettyjä lakeja, jotka jokainen oppilas opettelee ulkoa ennen soturiksi tuloa. Mestarin tehtävä on opettaa nämä lait.
​
1. Jokainen soturi puolustaa klaaniaan viimeiseen hengenvetoon saakka.
​
2. Se joka arvostelee Pimeyden Metsää tai päällikköään häädetään klaanista tai tuomitaan kuolemaan.
​
3. Päällikön sana on laki.
​
4. Pennut ja oppilaat eivät saa poistua leiristä yksin tai luvatta.
​
5. Varapäälliköksi tullaksesi sinun on koulutettava ainakin yksi oppilas soturiksi.
​
6. Jos tapat klaanitoverisi ilman todella hyvää syytä, sinut tuomitaan kuolemaan.
​
7. Jos kohtaat vihollisen Kuolonklaanin reviirillä, olet velvoitettu häätämään hänet pois ja ilmoittamaan asiasta päällikölle.
​
8. Parantajan velvollisuus on hoitaa jokaista klaanilaistaan mukisematta.
​
9. Kukaan ei saa poistua Kuolonklaanin reviiriltä luvatta.
​
​
Ei-puhdasverisiä kissoja koskevat lait
Henkäystähti kertoi päälliköksi päästyään saaneensa esi-isiltä varoituksen, jonka mukaan joku ei-puhdasverinen kissa tulee ajamaan Kuolonklaanin tuhoonsa. Tämän vuoksi klaaniin säädeltiin uusia lakeja, joiden avulla varmistetaan, ettei ennustus tule toteutumaan. Rajoittamalla epäluotettavien ei-puhdasveristen asemaa, heidän mahdollisuutensa aloittaa kapina pienenevät.
​
1. Ei-puhdasverinen kissa voi päällikön luottamuksen ansaitsemalla saada itselleen paremman aseman, jolloin kaikki tai osa näistä laista ei koske kyseistä kissaa.
​
2. Ei-puhdasveriset kissat eivät saa poistua leiristä ilman puhdasveristä kissaa.
​
3. Ei-puhdasveriset kissat eivät voi kouluttaa oppilaita.
​
4. Ei-puhdasveriset kissat eivät voi johtaa partioita.
​
​
Sääntöjen rikkominen & niistä seuraavat rangaistukset
​
Mikäli kissat rikkovat sääntöjä, he saavat rangaistuksen riippuen rikkomansa säännön vakavuudesta ja hahmon asemasta; ei-puhdasveristen rangaistukset ovat yleensä kovempia kuin puhdasveristen.
​
Uudessa Alussa käytämme arvontasysteemiä joidenkin sääntörikkeiden suhteen. Tällaisia sääntörikkeitä ovat seuraavat:
- Karkaaminen
- Kumppanuus muun kuin oman klaanin jäsenen kanssa
- Ystävyys muun kuin oman klaanin jäsenen kanssa
- Leiristä karkaaminen (pennut, oppilaat ja ei-puhdasveriset)
​
Mikäli toivot hahmosi rikkovan jotakin näistä sääntöä, ei pelaaja itse tai ylläpito voi päättää jääkö hahmo kiinni rikkeistään vai ei, vaan siitä päättää arpaonni. Koska sääntöjä rikkoessa on aina kiinnijäämisen mahdollisuus, arvontasysteemi on kehitetty jännityksen ja ennalta-arvaamattomuuden vuoksi.
Kun olet päättänyt, että hahmosi haluaa rikkoa jotakin yllämainituista säännöistä ja olet varautunut siihen, että hahmo tulee jäämään kiinni teoistaan, laita vieraskirjaan asiasta viestiä. Kun ylläpito vastaa vieraskirjaviesteihin, pelaajalle ilmoitetaan mitä arpaonni on valinnut:
Hahmolla on 50% todennäköisyys olla jäämättä kiinni, 25% todennäköisyys jäädä kiinni ja 25% todennäköisyys epäonnistua aikeessaan rikkoa sääntöä, mutta jäämättä kiinni siitä.
​
Kun ylläpito on vastannut viestiisi, oli vastaus mikä tahansa, sinun on toteutettava suunnitelma. Näin vältymme siltä, että pelaajat peruvat suunnitelmansa aina, kun arpa ei annakaan mieleistä vastausta.
​
Mikäli tahdot hahmosi rikkovan sääntöä ja haluat hänen jäävän kiinni, ei asiaan tarvitse kysyä lupaa.
​
Sääntöjen rikkomisesta seuraavat rangaistukset
​
Pentujen leiristä karkaaminen:
- Oppilasnimitysten viivästyminen kuulla
- Täytyy kirjoittaa pentuna rangaistusajasta 25KP(KP:t tarinoista), voi siis päästä oppilaaksi aikaisintaan 75KP:n kohdalla → tämä 25KP vaikuttaa myös soturinimen ansaitsemiseen niin, että hahmo voi päästä soturiksi aikaisintaan 175KP:n kohdalla(ei tarvitse ansaita tarinoista)
- Pentu on pentuna aiemman kahden kuukauden sijaan korkeintaan kolme kuukautta, eli mikäli rangaistuspisteitä ei saada kerättyä ja pennun syntymästä tulee kuluneeksi kolme kuukautta, hän siirtyy automaattisesti oppilaaksi ja on kärsinyt rangaistuksensa.
Oppilaiden leiristä karkaaminen:
- Soturinimitysten viivästyminen kuulla
- Täytyy kirjoittaa oppilaana rangaistusajasta 25KP (KP:t tarinoista), voi päästä soturiksi aikaisintaan 175KP:n kohdalla.
Ei-puhdasveristen/päällikön luottamuksen menettäneiden leiristä karkaaminen:
- Kielto poistua leiristä puoleksi kuuksi. Tämän ajan rangaistuksesta kärsivä syö viimeisenä vasta kun muut on ruokittu ja huolehtii pesien siisteydestä.
Kumppanuus muun kuin oman klaanin jäsenen kanssa:
- Karkotus klaanista pysyvästi
Ystävyys muun kuin oman jäsenen kanssa:
Ystävyydeksi katsotaan muiden silmin liian läheinen suhde. Kuolonklaanilaiset ja eloklaanilaiset saavat keskustella toistensa kanssa, mutta liian tiivis suhde, jolloin kissat viettävät yhdessä aikaa toistuvasti, jakavat omia tai klaaninsa kuulumisia enemmän kuin koetaan tarpeelliseksi, on kiellettyä.
- Henkäystähden luottamuksen menettäminen = siirtyy ei-puhdasveristen sääntöihin.
Klaanista karkaaminen:
- Henkäystähden luottamuksen menettäminen = Siirtyy ei-puhdasveristen sääntöihin
- Ei-puhdasverisillä/luottamuksen menettäneillä: Kuolema
Eloklaani
Täältä löydät Eloklaanin lait, tavat ja nimitysseremoniat.
​
Tavat
​
Eloklaanissa arvostetaan ja kunnioitetaan kaikkea elämää. Kun klaanin jäsen kuolee, hänen elämäänsä muistellaan kuolemaa seuraava yö. Kissan ruumis tuodaan leirin pääaukiolle ja siistitään, ja klaanin jäsenet valvovat seuraavan yön muistellen ja kunnioittaen tämän elämää. Seuraavana aamuna klaaninvanhimmat hakevat kuolleen ja hautaavat ruumiin leirin ulkopuolelle.
​
Jos kissa kuolee, hänelle pidetään seuraavana yönä valvojaiset.
​
Tulossa lisää....
​
​
Nimitysseremoniat
​
Eloklaanissa nimitysseremoniat ovat samat kuin kirjoissakin. Päällikkö pitää nimitysmenot Litteäkiven päällä. Nimityksensä ajan nimitettävä kissa seisoo päällikön kanssa Litteäkivellä.
Löydät seremoniat esimerkiksi täältä.
​
​
Eloklaanin lait
​
Soturilaki
Eloklaanissa kissat tottelevat soturilakia. Oppilaat opettelevat jokaisen soturilain kohdan ennen kuin he voivat ansaita soturinimensä. Jokaisen soturin on toteltava ja kunnioitettava soturilakia.
​
1. Puolusta klaaniasi vaikka oman henkesi uhalla. Voit ystävystyä muiden klaanien kissojen kanssa, mutta sinun on oltava silti uskollinen omalle klaanillesi, sillä jonakin päivänä voit joutua taistelussa toisten klaanien kissoja vastaan.
​
2. Älä saalista toisen klaanin reviirillä äläkä tunkeudu sille
​
3. Klaaninvanhimmat ja pennut on ruokittava ennen oppilaita ja sotureita. Oppilaat eivät ilman luopaa saa syödä, ennen kuin ovat saalistaneet klaaninvanhimmille.
​
4. Saalista tapetaan ainoastaan syötäväksi. Kiitä Tähtiklaania saaliseläimen hengestä.
​
5. Pennun on oltava ainakin kuusi kuuta vanha päästääkseen oppilaaksi.
​
6. Vastanimitetyt soturit istuvat soturinimen saatuaan hiljaisessa vartiossa yhden yön.
​
7. Kissa ei voi päästä varapäälliköksi, ellei hän ole kouluttanut ainakin yhtä oppilasta.
​
8. Varapäälliköstä tulee klaanipäällikkö kun päällikkö kuolee tai vetäytyy viettämään vanhoja päiviään.
​
9. Kun varapäällikkö on kuollut tai vetäytynyt tehtävästään, uusi varapäällikkö on valittava ennen kuuhuippua.
​
10. Molempien klaanien kokoontuminen pidetään täydenkuun aikaan ja silloin on yön kestävä aselepo. Tällöin klaanien välillä ei tule käydä taisteluita.
​
11. Rajat on tarkistettava ja merkittävä päivittäin. Kaikki rajan yli tulevat kissat on pysäytettävä.
​
12. Soturi ei saa laiminlyödä kärsivää tai vaarassa olevaa pentua, vaikka pentu olisi toisesta klaanista.
​
13. Klaanipäällikön sana on laki.
​
14. Kunniallisen soturin ei tarvitse tappaa muita kissoja voittaakseen taistelunsa elleivät nämä ole soturilain ulkopuolisia tai ellei se ole itsepuolustuksen takia välttämätöntä.
​
15. Soturi hylkii kotikisun pehmeää elämäntapaa.
​
Toisin kuin kirjoissa, Uudessa Alussa parantajalla saa olla kumppani, mutta naarasparantaja ei voi siirtyä pentutarhalle pentujensa syntymän jälkeen, vaan joku muu huolehtii pennuista.
​
​
Sääntöjen rikkominen & niistä seuraavat rangaistukset
​
Mikäli kissat rikkovat sääntöjä, he saavat rangaistuksen riippuen rikkomansa säännön vakavuudesta ja hahmon asemasta; ei-puhdasveristen rangaistukset ovat yleensä kovempia kuin puhdasveristen.
​
Uudessa Alussa käytämme arvontasysteemiä Eloklaanissa joidenkin sääntörikkeiden suhteen. Tällaisia sääntörikkeitä ovat seuraavat:
- Kumppanuus muun kuin oman klaanin jäsenen kanssa
- Ystävyys muun kuin oman klaanin jäsenen kanssa
- Leiristä karkaaminen (pennut & oppilaat)
​
Mikäli toivot hahmosi rikkovan jotakin näistä sääntöä, ei pelaaja itse tai ylläpito voi päättää jääkö hahmo kiinni rikkeistään vai ei, vaan siitä päättää arpaonni. Koska sääntöjä rikkoessa on aina kiinnijäämisen mahdollisuus, arvontasysteemi on kehitetty jännityksen ja ennalta-arvaamattomuuden vuoksi.
Kun olet päättänyt, että hahmosi haluaa rikkoa jotakin yllämainituista säännöistä ja olet varautunut siihen, että hahmo tulee jäämään kiinni teoistaan, laita vieraskirjaan asiasta viestiä. Kun ylläpito vastaa vieraskirjaviesteihin, pelaajalle ilmoitetaan mitä arpaonni on valinnut:
Hahmolla on 50% todennäköisyys olla jäämättä kiinni, 25% todennäköisyys jäädä kiinni ja 25% todennäköisyys epäonnistua aikeessaan rikkoa sääntöä, mutta jäämättä kiinni siitä.
​
Kun ylläpito on vastannut viestiisi, oli vastaus mikä tahansa, sinun on toteutettava suunnitelma. Näin vältymme siltä, että pelaajat peruvat suunnitelmansa aina, kun arpa ei annakaan mieleistä vastausta.
​
Mikäli tahdot hahmosi rikkovan sääntöä ja haluat hänen jäävän kiinni, ei asiaan tarvitse kysyä lupaa.
​
​
Sääntöjen rikkomisesta seuraavat rangaistukset
Rangaistukset riippuvat pitkälti päällikön kirjoittajasta. Mesitähti on useimmiten armollinen ja saattaa päästää kissan ilman rangaistusta joissain tilanteissa, jos rike on kissan ensimmäinen tai vahinko. Tällä hetkellä Eloklaanissa ei siis ole määritelty rangaistuksia tietyille rikkeille.​
Ainoana poikkeuksena kumppanuus kuolonklaanilaisen kanssa, josta seuraa aina karkotus. Muiden sääntöjen rikkomiset katsotaan aina tapauskohtaisesti.
​
​
Klaanien yhteiset sopimukset
​
​
​
Kun Eloklaani perustettiin, päälliköt sopivat klaanien välisistä sopimuksista. Jokaisen eloklaanilaisen ja kuolonklaanilaisen tulee noudattaa sovittuja sopimuksia rangaistuksen uhalla. Kuolonklaanissa sääntörikkomuksen rangaistuksena voi pahimmillaan olla kuolema, mutta Eloklaanissa pahin rangaistus on ikuinen karkotus.
Molemmat klaanit ovat sitoutuneet noudattamaan näitä sopimuksia.
​
1. Klaanit eivät saa jakaa uskontoaan toisen klaanin jäsenille.
​
2. Klaanien välistä rajaa ei saa ylittää ilman hyvää syytä.
​
3. Eri klaanissa asuvien kissojen kumppanuus on ehdottomasti kiellettyä. Rangaistuksena on poikkeuksetta ikuinen karkotus klaaneista.
​
4. Toista klaania vastaan ei saa punoa juonia.
​
5. Toisen klaanin jäsenen kanssa ystävystyminen on kiellettyä.