Info
Info-osiosta löydät liittymisen sekä kaiken oleellisen, mitä tarvitset liittyäksesi.
Säännöt, ohjeet & varoitukset
Luethan kaiken infosta, mutta erityisesti säännöt ajatuksen kanssa. Sääntöjen rikkomisesta saa varoituksia, joista lisää tässä osiossa.
Käyttäydy asiallisesti ja mieti mitä sanot
Jokainen pelaaja ja chattia käyttävä on velvoitettu huolehtimaan siitä, että ilmapiiri pidetään rentona ja mukavana. Kaikenlainen kiusaaminen ja syrjiminen on ehdottomasti kiellettyä. Jos huomaat jonkun rikkovan sääntöjä, voit ilmoittaa siitä ylläpidolle täällä. Pyri jättämään rikkeistä huomauttaminen ylläpitäjälle. Mikäli ylläpito ei ole paikalla ja joku rikkoo räikeästi sääntöjä, voit asiallisesti mainita asiasta myös suoraan sääntöjä rikkovalle.
Jätä turhat negatiiviset huomautukset pois. Tällaisia ovat esimerkiksi turha kirjoitusvirheistä huomauttelu.
Uudessa Alussa jokainen pelaaja sitoutuu kunnioittamaan muita pelaajia. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta mikäli luulet mielipiteesi loukkaavan jotakuta, jätä se suosiolla sanomatta. Uusi Alku on turvallinen ympäristö kaikille riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuolesta, ihonväristä, uskonnosta, iästä tai muusta!
Koska mukana on myös jonkin verran nuorempia pelaajia, pidetään kieli pääsääntöisesti sen mukaisena. Kirosanoja ei ole kielletty, mutta niiden jatkuvasta viljelystä voi seurata huomautus.
Spämmiminen, trollaus ja muiden roolipelien suora mainostaminen on kiellettyä joka paikassa.
Omista huolista saa puhua
Vaikka Uusi Alku onkin ennen kaikkea tarinaroolipeli, pelin chat on avoinna pelaajille emmekä tahdo rajoittaa sitä, mistä siellä saa puhua; kunhan puheenaiheet pysyvät asiallisina ja soveliaina. Pelin ikäraja on 10 vuotta, eikä sitä nuorempia pelaajia hyväksytä mukaan 04.01.2024 alkaen. Suosittelemme pelaajille kuitenkin vähintään 14 vuoden ikää, sillä keskustelunaiheet ja tarinat voivat toisinaan olla hieman rankempia eivätkä ne välttämättä sovi nuorimmille. Tämän lisäksi pelin toimintatavat ja säännöt voivat olla monimutkaisia nuoremmille pelaajille.
Jos chatissa käydään keskustelua, jonka aihe ei miellytä sinua: Älä käske muita lopettamaan. Tällöin on parasta poistua itse paikalta ja palata kun aihe on käsitelty loppuun.
Muistathan kuitenkin, etteivät Uuden Alun pelaajat ole ammattilaisia, eivätkä he välttämättä kykene oikeasti auttamaan sinua ongelmiesi kanssa. Meiltä saat vertaistukea ja lohtua, mutta jos kaipaat ammattiapua ongelmiisi, sinun on etsittävä sitä muualta.
Mieti mitä jaat itsestäsi muille
Kuka tahansa voi lukea Uuden Alun chattia sekä sivuja, joten ethän jaa itsestäsi liian henkilökohtaisia tietoja muille. Tällaisia tietoja voivat olla esimerkiksi oikea nimesi, asuinpaikkakuntasi, puhelinnumerosi, kuvasi tai koulusi nimi.
Kulje vain yhdellä nettinimellä
Hakemukseen laittamasi nettinimi tulee olemaan sivustolla virallinen nettinimesi. Se lisätään pelaajat-sivulle, hahmojesi sivuille ja käytät tätä nimeä myös chatissa ja vieraskirjoihin kirjoittaessa. Lempinimiä saa toki olla, mutta selkeyden vuoksi käytä chatissa, viestejä, tarinoita tmv. laittaessasi vain yhtä nettinimeä. Nettinimi ei saa sisältää emojeita tai erikoismerkkejä, eikä se saa olla sama kuin jollain nykyisellä tai entisellä pelaajalla.
Älä esiinny muiden nettinimillä tai esiinny usealla nettinimellä.
Voit vaihtaa nettinimeä halutessasi, mutta siitä täytyy aina ilmoittaa vieraskirjassa. Kun vaihdat nettinimesi, voit vaihtaa sen uudestaan aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua.
Ole kärsivällinen
Uusi Alku on sekä liittyneille että ylläpitäjille vapaa-ajan harrastus, jota tehdään oman elämän ohessa. Asiat eivät siis hoidu silmänräpäyksessä ja toisinaan asioiden hoitamisessa voi kestää tovi jos toinenkin.
Ylläpito vastaa hakemuksiin, tarinoihin ja vieraskirjaviesteihin kun kerkeää. Tarinat arvioidaan pääsääntöisesti kahdesta neljään kertaa kuukaudessa, mutta toisinaan useammin tai harvemmin. Älä siis säikähdä, jos tarinaasi ei arvioida heti tai hakemukseesi ei vastata parissa päivässä.
Jotta mukavasta tekemisestä ei tulisi epämiellyttävää pakkopullaa, odota kärsivällisesti äläkä hoputa. Myös kysymykset, joita ei ole tarkoitettu hoputtamiseksi, aiheuttavat usein turhia paineita ylläpidolle sekä pelaajille. Jätä siis mieluiten kokonaan pois seuraavanlaiset kysymykset: "Milloin tarinat arvioidaan?" "Voitko hyväksyä hakemukseni?" "Voisitko jo kirjoittaa?"
Kuolonklaani
Kuoleman ja pahuuden klaani
Historia
Kuolonklaani on asunut metsässä kauan, ja se oli pitkään sen ainoa klaani. Klaanin historia on pitkä, ja yllä olevasta linkistä "Klaanien historia", pääset lukemaan enemmän Kuolonklaanin menneisyydestä.
Nykypäivänä klaanin muinaiset tapahtumat eivät vaikuta tarinoihin, mutta jokaisen pelaajan on hyvä olla tietoinen siitä, mitä klaanin menneisyydessä on tapahtunut.
Usko ja lait
Kuolonklaanilaiset opetetaan pennusta pitäen uskomaan Pimeyden Metsään. Pimeyden Metsää ei nähdä pahojen kissojen uskona tai paikkana, vaan se tuo heille turvaa samalla tavalla kuin Tähtiklaani eloklaanilaisille.
Kuolonklaanissa ollaan hyvin tiukkoja uskonnon suhteen, eikä klaanissa hyväksytä Tähtiklaaniin uskovia tai kissoja, jotka puhuvat Tähtiklaanista. Puheet Tähtiklaanista on tiukasti kielletty, eikä täten suurin osa klaanilaisista tiedä siitä muuta kuin sen nimen jos edes sitä. Eloklaanin perustamisen aikaan klaanissa olleet kissat saattavat tietää Tähtiklaanista vähän enemmän.
Kuolonklaanissa ei eletä soturilain mukaan, vaan vuodenaikojen saatossa klaani on kehitellyt omat lakinsa, joita he noudattavat.
Kuolonklaanilaiset
Kuolonklaanilaiset ovat usein kylmiä eivätkä pidä vieraista kissoista. Konfliktit halutaan usein ratkaista taistelemalla, ja kuolonklaanilaiset panostavatkin usein taistelutaitoihinsa.
Uintitaito Kuolonklaanissa on harvinaisuus, ja harva osaa arvostaa sitä.
Klaanissa suhtaudutaan myös hyvin kriittisesti erakoihin ja kotikisuihin, jonka vuoksi heitä ei hyväksytä klaaniin tällä hetkellä ollenkaan.
Eloklaani
Hyvyyden ja uskollisuuden klaani
Historia
Verrattuna Kuolonklaanin historiaan, on Eloklaanin historia vielä hyvin lyhyt. Eloklaani perustettiin Uuteen Alkuun vuonna 2020 osana tapahtumaa, jossa peliin tuotiin mukaan mahdollisuus uskoa Tähtiklaaniin.
Tähtiklaani valitsi kolme kissaa, joiden oli määrä toimia Eloklaanin perustajina. Nämä kissat olivat Mesitähti, Liljatuuli ja Minttuliekki. Uuden Alun tapahtumista pääset lukemaan tarkemmin Eloklaanin syntyprosessista.
Eloklaani on ikään kuin sekoitus metsän muinaisia klaaneja. Klaani on saanut Myrskyklaanilta uskollisuutensa, Jokiklaanilta uintitaidon, Tuuliklaanilta nummireviirin ja Varjoklaanilta sinnikkyyden.
Usko ja lait
Eloklaanissa uskotaan vahvasti Tähtiklaaniin, mutta klaanissa ei kielletä uskomista Pimeyden Metsään tai siitä puhumista.
Eloklaanilaiset noudattavat soturilakia ja pyrkivät arvostamaan kaikkea elämää. Eloklaani on tunnettu siitä, että sääntöjä ei aina noudateta kirjaimellisesti. Koska eloklaanilaiset uskovat toiseen mahdollisuuteen ja kissojen hyvyyteen, voidaan säännöissäkin päälliköstä riippuen usein joustaa.
Eloklaanilaiset
Tavallisimmin eloklaanilaiset ovat ystävällisiä, hyväsydämisiä ja rauhaa vaalivia. He pyrkivät hoitamaan konfliktit puhumalla ja välttelevät taistelemista viimeiseen saakka. Eloklaanilaiset kuitenkin ovat valmiita puolustamaan klaaniaan ja klaanitovereitaan viimeiseen saakka, mikäli tilanne niin vaatii.
Koska Eloklaanin reviirillä on jokia, sen peurstajat päättivät opettaa jokaiselle eloklaanilaiselle vähintään uimisen perusteet. Tämän myötä jokainen oppilas opetetaan uimaan, jolloin jokaisella eloklaanilaisella on oltava vähintään yksi taitopiste uintitaidossa.
Kujakissayhteisö
Kaukaisen kaksijalkalan kissayhteisö
Historia
Kujakissayhteisön historia yltää pitkälle. Uudessa Alussa yhteisö mainittiin ensimmäisen kerran Mesitähden ja Liljatuulen etsiessä Eloklaanin reviiriä ennen Eloklaanin perustamista. Tällöin kujakissat pakottivat Mesitähden ja Liljatuulen liittymään yhteisöön. Päästäkseen pois yhteisöstä, Mesitähti surmasi yhteisön silloisen johtajan ja Kujakissayhteisö hajosi.
Kuiden kuluttua yhteisön sen aikainen perijä ja yhteisön viimeinen jäsen Keijukainen päätti perustaa yhteisön uudelleen lopulta onnistuen siinä.
Kujakissayhteisö on ollut sodassa klaanien kanssa, mutta palannut sitten takaisin omaan kaksijalkalaansa.
Usko ja lait
Kujakissayhteisössä ei uskota kuolemanjälkeiseen elämään tai puhuta lainkaan klaanien uskonnoista.
Kujakissayhteisön tärkein sääntö on, että kaksijalkalaan astunut kissa ei koskaan pääse sieltä pois, vaan liitetään väkisin osaksi yhteisöä. Tällä tavalla Kujakissayhteisö saakin suurimman osan jäsenistään.
Kujakissayhteisöllä on omat säännöt, joita he noudattavat.
Kujakissat
Kujakissayhteisö on itsenäinen kissajoukko, joka pitää sisällään erilaisia luonteita. Yhteisön jäsenet on pakotettu noudattamaan yhteisön sääntöjä ja johtajan käskyjä mukisematta.
Harva yhteisön jäsen on alkujaan liittynyt yhteisöön vapaaehtoisesti, vaan suurin osa on eksynyt kaksijalkalaan ja liitetty osaksi Kujakissayhteisöä.
Ikäluokat
Jokaisen hahmon omalla sivulla lukee, mihin ikäluokkaan hahmo kuuluu. Samaan ikäluokkaan kuuluvat hahmot ovat syntyneet samoihin aikoihin ja ovat siis suurin piirtein saman ikäisiä. Yleensä yhteen ikäluokkaan kuuluu yleensä kahden peräkkäisen vuodenaikana syntyneet hahmot; esimerkiksi ensimmäisenä viherlehtenä ja ensimmäisenä lehtisateena syntyneet hahmot ovat samaa ikäluokkaa. Jos vuodenaika on kuitenkin kestänyt pelissä tavallista pidempään, jotkut ikäluokat sisältävät vain yhden vuodenajan aikana syntyneitä hahmoja.
Yleensä siis yksi ikäluokka sisältää sellaiset hahmot, jotka ovat olleeet yhtä aikaa pentuja, eli ikäluokan sisälläkin on kuiden ikäeroja hahmojen välillä.
Hahmon ikä selviää ikäluokasta siten, että mitä pienempi ikäluokka hahmolla on, sitä vanhempi se on.
Kun käy niin, että yhdessä ikäluokassa suurin osa hahmoista on jo kuollut vanhuuteen tai siirtynyt klaaninvanhimpiin, ylläpito voi antaa määräajan, jolloin loppujenkin tämän ikäluokan hahmojen on siirryttävä klaaninvanhimpiin ja lopulta kuoltava. Näin ollen yksikään hahmo ei voi elää ikuisuutta. Ikäluokat kuitenkin vanhenevat niin hitaasti, että todennäköisesti hahmot voivat elää oikean elämän ajan mukaan ainakin seitsemän vuotta siitä, kun ne on syntyneet.
Tasot ja kokemuspisteet
Uudessa Alussa hahmot ikääntyvät ja nousevat tasolta tasolle kokemuspisteiden(KP) avulla. Kokemuspisteet eivät kuitenkaan kerro suoraan hahmojen ikää, vaan iän määrittelee hahmon syntymäaika eli ikäluokat. Pelissä hahmojen ikä on suhteellinen käsite, eli sitä ei tarkasti määritellä esimerkiksi kuissa tai vuosissa. Sen sijaan kullakin hahmolla on oma ikäluokka johon se kuuluu ja sen perusteella on helpompi käsittää, ketkä hahmot ovat suurin piirtein saman ikäisiä.
Kokemuspisteitä ansaitset kirjoittamistasi tarinoista sekä erilaisista tapahtumista, joita järjestetään muutamia vuodessa. Tarinoista saatavien kokemuspisteiden määrä riippuu tarinan sanamäärästä; 45 sanaa vastaa yhtä kokemuspistettä ja jokaisessa tarinassa on oltava 150 sanaa.
Kunkin hahmon kokemuspisteet näkyvät hahmon omalla sivulla, jonne pääset joko klaanin kautta tai pelaajasivulta. Kokemuspisteiden lisäksi hahmon sivulta näkee, koska viimeisin arvioitu tarina on kirjoitettu ja montako tarinaa hahmolla on kirjoitettu yhteensä.
Uudessa Alussa on käytössä kauppa, josta voi ostaa kokemuspisteillä erilaisia etuja. Kauppaan on listattu kaikkien nykyisten pelaajien jokaisen hahmon kokemuspisteet yhteenlaskettuna. Ostaessasi kaupasta hahmosi eivät menetä kokemuspisteitään, vaan ne vähennetään pelaajan tililtä, eli kaikista kokemuspisteistä.
Kun luot hahmon, se on aluksi pentuikäinen(alle kuusi kuuta) tai vasta oppilasiän saavuttanut(kuusi kuuta), oli se klaanikissa tai klaaniton. Kaupasta löytyvillä eduilla voi luoda hahmon, joka on suoraan soturi-ikäinen.
Pentuikäiset hahmot
Kun pennut syntyvät, ne syntyvät sokeina ja kuuroina silmät kiinni. Pennut eivät osaa puhua tai kävellä, eivätkä pennut kuule ympäriltään ääniä. Neljäsosakuun-puolen kuun ikäisenä pentujen silmät aukeavat. Jokaisella pennulla on aluksi siniharmaat silmät. Reilu puolen kuun ikäisenä pennut alkavat kuulla.
Noin kuun ikäisenä pennut alkavat harjoitella kävelemistä ja liikkumista.
Klaaneissa pentuikäiset asuvat aina pentutarhalla emonsa tai heitä hoitavan kuningattaren kanssa. Pennuilla ei ole velvollisuuksia klaanin elättämisen tai suojelemisen suhteen. Heidän tehtävänsä on oppia klaanin tavoille ja ikääntyä.
Pennut eivät saa poistua leiristä ja leiristä poistumisesta seuraa miltei aina rangaistus. Kuningattaret valvovat pentuja ja huolehtivat, että he saavat syödäkseen ja noudattavat klaanin sääntöjä. Kuningattarien tehtävä on myös opettaa pennuille klaanin toimintatapoja.
Jotta hahmosta voi tulla oppilas, seuraavien kriteerien on täytyttävä:
- Hahmo on ollut pentuna vähintään kuukauden ajan.
- Hahmolla on vähintään 50KP.
- Hahmolla on kirjoitettu ainakin neljä tarinaa pentuna.
Tai
- Hahmo on ollut kaksi kuukautta pentuna, jolloin se siirretään automaattisesti oppilaaksi.
Oppilasikäiset hahmot
Soturioppilaat ovat yli kuusikuisia kissoja, jotka kouluttautuvat sotureiksi. Kun pentu täyttää kuusi kuuta, päällikkö nimittää hänet ja mahdolliset pentuetoverit oppilaiksi. Jokaisella soturioppilaalla on nimetty oma mestari, joka huolehtii oppilaan kouluttamisesta.
Soturioppilaat käyvät lähes päivittäin harjoituksissa tai partioissa mestarinsa kanssa. Mestari opettaa oppilaan taistelemaan, saalistamaan, kiipeilemään sekä partioimaan. Lisäksi Eloklaanissa mestari opettaa oppilaansa uimaan.
Eloklaanissa soturioppilaille opetetaan soturilakia ja Kuolonklaanissa Kuolonklaanin omia lakeja.
Soturioppilaat nukkuvat muiden soturioppilaiden kanssa oppilaiden pesässä. He eivät saa poistua leiristä ilman mestarinsa lupaa ja etenkään nuoret oppilaat eivät saa lähteä leiristä ilman soturia.
Kenestä tulee hahmoni mestari?
Loppupeleissä ylläpito päättää aina, kuka sotureista saa kunkin oppilaan koulutettavakseen. Voit kertoa siitä hahmohakemuksen toiveet-osioon, jos toivot jotakuta tiettyä soturia hahmosi mestariksi.
Hahmon mestarina ei voi toimia sen lähisukulainen, eli vanhemmat tai sisarukset. Mestari ei myöskään voi olla oma liittynyt hahmosi, vaan sen on oltava joko NPC-hahmo tai toisen pelaajan hahmo.
Mikäli hahmo aloittaa pentuikäisenä, saat tietää sen mestarin, kun hahmo on valmis oppilaaksi tai viimeistään silloin, kun se siirretään automaattisesti oppilaaksi.
Soturiksi siirtyminen
Kun hahmo on oppinut kaikki soturilta vaadittavat taidot, hänen mestarinsa pitää tälle arvioinnin. Mestari tarkkailee hahmon kykyjä toimia soturina, laittamalla oppilaan esimerkiksi saalistamaan yksin ja tarkkailemalla tätä. Nimitettävä oppilas voi kirjoittaa tästä itse sitten, kun tietää nimitysten tulevan pian.
Pelissä oppilailla on minimi- ja maksimiajat, mitä he voivat olla oppilaina. Jokaisen oppilaan on oltava vähintään kaksi kuukautta ja korkeintaan kuusi kuukautta oppilaina(oikeaa aikaa, ei pelin aikaa).
Jotta hahmosta voi tulla soturi, seuraavien kriteerien on täytyttävä:
- Hahmo on ollut oppilaana vähintään kaksi kuukautta.
- Hahmolla on ainakin 150KP.
- Hahmolla on kirjoitettu oppilaana vähintään viisi tarinaa.
- Oppilas on kirjoittanut harjoituksista mestarin kanssa ja ensimmäisistä harjoituksista on ilmoitettu ilmoituksiin. Harjoituksiksi lasketaan taistelu- tai metsästysharjoitukset, joissa mestari opettaa oppilasta. Rajakierrosta tai partiointia ei lasketa harjoituksiksi.
- Jos hahmolla on pentuetovereita, kaikki saman pentueen pennut nimitetään sotureiksi yhtä aikaa, ellei erikseen sovita.
Kuuden kuukauden jälkeen oppilasnimityksistä ylläpito siirtää hahmon automaattisesti soturiksi, vaikka muut kriteerit eivät täyttyisikään.
Poikkeukset
Sokeat ja kuurot kissat pääsevät sotureiksi, kun heillä on ainakin 250KP. Sokeat ja kuurot kissat eivät voi johtaa partioita, toimia mestareina tai kohota arvoasemiin, vaikka vaaditut kriteerit täyttyisivätkin.
Puolisokeat kissat voivat ansaita soturinimensä vasta 200KP:n kohdalla, mikäli he ovat sokeutuneet oppilasikäisenä. Pennusta saakka puolisokeat voivat ansaita soturinimensä normaalisti 150KP:n kohdalla.
Muuten vammaiset, kuten yhdestä jalastaan rampautuneet, kolmijalkaiset tai hajuaistittomat oppilaat voivat ansaita soturinimensä aikaisintaan 200KP:n kohdalla.
Klaanien soturit
Kokemattomat soturit ovat useimmiten klaanin nuorimpia tai muuten vain kokemattomampia sotureita. He tekevät päivittäin sotureiden tehtäviä, eli partioivat ja saalistavat klaanilleen. Nämä soturit ovat kuitenkin niin kokemattomia, etteivät he voi vielä saada oppilasta tai johtaa partiota.
Oikeassa elämässä kissat ovat sukukypsiä jo huomattavasti aiemmin, mutta Uuden Alun semirealistisessa maailmassa kokemattomille sotureille ei voi luoda pentuja.
Kuinka kokematon soturi voi siirtyä seuraavalle tasolle?
Jotta soturi ei olisi enää kokematon, on tällä kirjoitettava kerättävä tarinoita kirjoittamalla kokemuspisteitä soturina vähintään 100KP, mutta siten että hahmolla on ainakin 250KP.
Jos hahmolla on soturinimitysten jälkeen yli 150KP, tämän on kerättävä tasan 100KP, jotta hän voi siirtyä seuraavalle tasolle.
Jos hahmolla on soturinimitysten jälkeen alle 150KP, siirtyäkseen seuraavalle tasolle tämän on kerättävä kokemuspisteitä niin paljon, että niitä on yhteensä 250.
Parantajat
Klaanissa voi olla samaan aikaan korkeintaan yksi parantaja. Parantajan tehtävä on hoitaa klaaninsa jäseniä heidän sairastuessaan tai loukkaantuessaan ja etsiä yrttejä yrttivarastoon.
Eloklaanissa parantajan tehtäviin kuuluu myös päällikön opastaminen esimerkiksi Tähtiklaanin viestien tulkinnassa.
Kun parantajalla on 300KP, tämä voi saada itselleen parantajaoppilaan.
Uudessa Alussa parantaja voi saada kumppanin ja pentuja, mutta naarasparantajat eivät voi siirtyä pentutarhalle hoitamaan pentujaan.
Lisätietoja parantajuudesta löydät infon "Arvovaltaiset hahmot"-otsikon alta.
Täysikasvuiset
klaanittomat & kujakissat
Täysikasvuiset jäsenet ovat soturi-iän saavuttaneita kissoja, joiden tehtäviin kuuluu kujapartioissa käyminen ja ruoan etsiminen kaksijalkalan kujilta. Mikäli johtaja niin määrää, täysikasvuisten kujakissojen tehtäviin kuuluu myös nuorten opettaminen esimerkiksi taistelemaan tai partioimaan.
Pentujen saaminen
Kuten klaanien soturitkin, myös kujakissat voivat saada pentuja vasta silloin, kun kissa on kerännyt täysikasvuisena ainakin 100KP.
Johtohahmot
Varapäällikön tehtävä klaaneissa on olla päällikön tukena ja apuna sekä järjestää klaanin partiot. Varapäällikkö valmistautuu myös ottamaan vastaan päällikön pestin, kun nykyinen päällikkö kuolee. Varapäälliköt osallistuvat myös aikataulujensa salliessa partioihin ja voivat kouluttaa oppilaita.
Mikäli varapäällikkö on naaras ja hän saa pentuja, hän siirtyy kuningattareksi pentutarhalle kuten tavalliset soturitkin. Tällöin päällikkö voi itse jakaa partiot tai varapäällikkö voi hoitaa partioiden jakamiset pentutarhalta käsin.
Kenestä voi tulla varapäällikkö?
Enemmän infoa tästä löydät info-osion "Arvovaltaiset hahmot"-otsikon alapuolelta. Lyhyesti sanottuna varapäällikön on täytettävä seuraavat kriteerit:
- Hahmon kirjoittajalla ei ole ennestään elävää varapäällikköä, päällikköä tai johtajaa.
- Hahmolla on vähintään 500KP.
- Hahmolla on johtaminen-taidossa vähintään 2 taitopistettä.
- Hahmo on kouluttanut yhden oppilaan soturiksi.
Klaaninvanhin & Kujakissayhteisön hyödyttömät
Klaaninvanhimmat ovat klaanin jäseniä, jotka ovat siirtyneet useimmiten korkean iän vuoksi pois tehtävistään klaaninvanhimpiin. Klaaninvanhimmilla ei ole mitään tehtäviä klaanissa, eikä heidän siis tarvitse saalistaa tai partioida. He saavat halutessaan poistua leiristä, mikäli ovat kykeneväisiä puolustamaan tarvittaessa itseään tai jos mukana on soturi.
Klaaninvanhimpiin voi liittyä jos on alle 500KP silloin, jos hahmo on kykenemätön toimimaan soturina esimerkiksi jonkin merkittävän fyysisen vamman, kuten sokeutumisen tai vammautumisen vuoksi.
Kun hahmolla on 500 kokemuspistettä, ei sen tarvitse siirtyä klaaninvanhimpiin. Ikänsä puolesta hahmo voi siirtyä klaaninvanhimpiin, mikäli kyseisen ikäluokan tiedoissa lukee, että sen ikäluokan hahmot alkavat olla klaaninvanhimpien iässä.
Reviirit
[ Tämä yksinkertainen kartta auttaa sinua ymmärtämään sitä, millaisessa ympäristössä klaanit elävät. Klikkaamalla kuvaa näet sen isompana ]
Kuolonklaanin reviiri
Kuolonklaanin reviiri
Kuolonmetsä
Kuolonklaanin perustaja Viiltotähti on nimennyt reviirillä sijaitsevan metsän Kuolonmetsäksi Kuolonklaanin muutettua nykyisille reviirilleen kauan sitten.
Itäisen metsän alue on lähinnä havumetsää, jossa suurin osa puista on kuusipuita. Metsän aluskasvillisuus on melko olematonta, sillä metsässä on paljon suuria, sammalpeitteisiä kiviä.
Joen läntisellä puolella on sekametsää, jossa kasvaa runsaammin erilaisia lehti- ja havupuita. Pääasiassa kasvavat puut ovat koivuja, leppiä, haapoja, mäntyjä ja kuusia. Sekametsässä aluskasvillisuus on runsaampaa kuin havumetsässä, eikä alue ole niin kivistä kuin havumetsä.
Lehtikuusilaakso
Reviirin itäosassa sijaitsee laakso, jossa kasvaa lehtikuusia. Niiden mukaan laakso onkin nimetty Lehtikuusilaaksoksi. Laakson aluskasvillisuus on rehevämpää kuin Kuolonmetsässä, jonka vuoksi laaksossa usein pidetään erityisesti nuorille oppilaille saalistusharjoituksia; aluskasvillisuus tuo piiloutumismahdollisuuksia, jolloin saalista on helpompi vaania.
Laakso ei ole kovin syvä.
Reviirin itäosa ja ukkospolku
Reviirin itäinen osa on harvapuisempaa kuin metsät. Lehti- ja kuusipuita kasvaa alueella harvakseltaan. Aikoinaan reviirin kaakkoisosassa on ollut tiheäpuinen metsä, mutta kaksijalat ovat vuodenaikoja sitten kaataneet puut. Tänä päivänä metsästä on jäljellä vain kantoalue, jossa on vain muutama pystyssä oleva puu.
Kantoalueen takana sijaitsee ukkospolku, joka toimii Kuolonklaanin reviirin rajana. Ukkospolun takana on myös kantoja sekä metsää.
Hehkulampi, joki ja Kivikukkula
Kuolonklaanin reviirin läntisessä osassa sijaitsee suurehko lampi. Lammen vesi on viherlehtisin hyvin kirkkaansinistä, jonka vuoksi lampea kutsutaan Hehkulammeksi. Hehkulammen eteläisellä puolella on hiekkaranta, jossa saattaa tavata kaksijalkoja uimassa erityisesti viherlehtisin. Hehkulammesta lähtee pienempi joki, joka laskee leiriin pienenä vesiputouksena.
Hehkulammen itäpuolella on Kivikukkula, jossa klaanit pitävät kokoontumisia täysikuun aikaan. Kivikukkulan seinämässä on onkalo, joka vie Kuuluolaan.
Kuuluolasta päälliköt ja Eloklaanin parantajat saavat yhteyden esi-isiinsä. Kuuluolaan pääsee myös Eloklaanin reviiriltä maanalaista tunnelia pitkin. Maanalainen tunneli lähtee sekametsästä pienestä onkalosta ja vie aina Kuuluolalle saakka. Kuuluolassa on useita onkaloita, joista suurin osa ei johda minnekään.
Kuolonklaanin reviirin ainoa isompi joki kulkee reviirin halki ja laskee Hehkulampeen.
Eloklaanin reviiri
Metsäalueet
Miltei puolet Eloklaanin reviiristä ja koko reviirin pohjoisosa on metsää. Reviirin luoteisosassa sijaitsee koivumetsä. Kaksijalat ovat aikoinaan kasvattaneet metsän koivupuut siisteihin riveihin, mutta jättäneet sitten metsän villiintymään rauhassa. Koivumetsän keskiosassa on pieni kieloniitty, joka on ainoa koivumetsän alue, jossa ei kasva puita.
Koivumetsän rajana toimivan joen itäisellä puolen sijaitsee sekametsä, jonne Eloklaanin leirikin on rakennettu. Joet ovat jakaneet sekametsän kolmeen osaan. Läntisessä metsän osassa sijaitsee leiri, keskimmäinen osa on kaikista pienin ja itäisin osa vie Kuolonklaanin rajalle.
Sekametsässä, melko lähellä Kuolonklaanin rajaa ja nummea on maanalainen tunneli, jota kautta pääsee Kuuluolaan.
Nummi
Yli puolet Eloklaanin reviiristä on nummialuetta, jossa ei kasva juurikaan puita. Nummialueella kasvaa jonkin verran pensaita. Viherlehtisin nummialueen ruoho on melko pitkää ja nummelta voi löytää paljon erilaisia kukkia.
Reviirin lounaisosasta löytyy neljä suurta kukkulaa.
Joki
Reviirin halki kulkee yksi suuri joki, jonka virtaus on etelästä pohjoiseen. Joesta lähtee muutamia haarautumia.
Joen ylityspaikkoja, eli astinkiviä on enemmän kuin karttaan on piirretty! Kartasta näkee vain suurimmat astinkivet, joita pitkin on helpointa kulkea. Reviirin pohjoisosassa yhden joen ylle on aikoinaan kaatunut puu, joka toimii puunrunkosiltana ja joen ylityspaikkana.
Uintipaikalla kissat harjoittelevat uimista. Siinä kohdassa vesi on melko matalaa ja virtaus on kohtuullinen, joten nuorten ja kokemattomienkin uimareiden on helppo harjoitella uimista. Eloklaanissa uimista opetetaan vain silloin, kun vedet ovat kyllin lämpimiä.
Kujakissayhteisön reviiri
Selkeyden vuoksi suluissa on nimityksiä, jotka auttavat hahmottamaan kaksijalkalaa, mutta joiden nimiä kissat eivät tiedä.
Kujakissayhteisö sijaitsee klaaneista katsottuna lännessä päin, lähes kuun kävelymatkan päässä.
Yhteisön reviirinä toimii keskikokoinen kaksijalkala. Kaksijalkalan keskiosassa on korkeita, kivistä rakennettuja kaksijalanpesiä(kerrostaloja), muutama suurempi ukkospolku ja pieniä viheralueita(puistoja). Kaksijalkalan reunoilla on pitkälti vain pienempiä(omakoti-/rivitaloja), puisia kaksijalan pesiä, joita asuttavat yleensä kaksijalat pentuineen.
Kujakissayhteisö on laajentanut reviiriään metsäpartioiden myötä, joten tätä nykyä yhteisön reviiriksi kuuluvat myös sitä ympäröivät metsäalueet.
Muita paikkoja
Klaanien läheinen kaksijalkala sijaitsee Kuolonklaanin reviiristä katsottuna kaakossa. Kaksijalkala on pinta-alaltaan melko suuri kaksijalkala, mutta korkeita kivipesiä(kerrostaloja) siellä ei ole paljoa.
Kaksijalkalaan kävelee Kuolonklaanin reviiriltä melko nopeasti, eli matka ei ole mahdottoman pitkä. Kuolonklaanin ja kaksijalkalan välissä ovat ukkospolku ja metsä.
Arvovaltaiset hahmot
Arvovaltaisiksi hahmoiksi kutsutaan päällikköä, varapäällikköä, parantajaa, parantajaoppilasta sekä Kujakissayhteisön johtajaa.
Yhdellä pelaajalla voi olla yhtä aikaa korkeintaan kaksi arvovaltaista hahmoa, kunhan ne ovat eri klaaneissa eivätkä ole samassa asemassa. Ei voi siis olla tilannetta, että pelaajalla on esimerkiksi Eloklaanin varapäällikkö ja Kujakissayhteisön johtaja tai Kuolonklaanin parantaja ja Kuolonklaanin päällikkö.
Mahdollinen tilanne on sellainen, että pelaajalla on päällikkö/varapäällikkö/johtaja sekä parantaja/parantajaoppilas ja nämä hahmot ovat eri klaaneissa.
Sääntöjä ja kriteereitä arvovaltaisia hahmojen kirjoittajille
Nämä eivät ole kovinkaan suoraviivaisia kiveen hakattuja sääntöjä. Tilanteista ja esimerkiksi koko sivuston aktiivisuudesta riippuen näistä voidaan siis joissain määrin joustaa. Jos Uudessa Alussa on siis epäaktiivinen kausi, jolloin juuri kukaan ei kirjoita, tuskin myöskään arvovaltaisia hahmoja erotetaan kolmen kuukauden kirjoittamattomuuden jälkeen. Sama koskee sitä, jos arvovaltaisen hahmon paikalle ei saada uutta hahmoa, saattaa arvovaltainen hahmo saada pitää paikkansa siitäkin huolimatta, ettei kirjoittaja täytä kaikkia kriteereitä. Jos asemalle sen sijaan on paljon halukkaita eikä nykyinen pelaaja täytä kriteereitä, menettää hahmo todennäköisemmin asemansa.
Arvovaltaisen hahmon kirjoittajan on oltava tavoitettavissa. Mikäli yrityksistä huolimatta pelaajaa ei tavoiteta tai pelaajalta ei saada vastausta, ylläpidolla on on oikeus tilanteesta riippuen joko siirtää hahmo pois asemastaan tai tehdä hahmoa koskeva päätös pelaajan puolesta.
Arvovaltaisella hahmolla on kirjoitettava vähintään kolmen kuukauden välein, mutta suotavaa on kirjoittaa useammin. Jos arvovaltaisella hahmolla ei ole kirjoitettu yli kolmeen kuukauteen, on ylläpidolla oikeus siirtää hahmo pois asemastaan. Mikäli arvovaltaisen hahmon kirjoittaja ei kirjoita koskaan muulloin kuin vaadittavan kolmen kuukauden välein vain pitääkseen hahmon arvovaltaisena, voi tilanteesta riippuen ylläpito poistaa hahmon asemastaan. Tähän kolmeen kuukauteen ei lasketa, jos pelaaja on ollut lomalla. Mikäli arvovaltaisen hahmon kirjoittaja on kuitenkin lomalla enemmän kuin paikalla, voidaan hahmo siirtää pois arvovaltaisesta asemasta.
Jos arvovaltainen hahmo joutuu kaksi kertaa peräkkäin erotusuhkaan, ylläpidolla on oikeus siirtää hahmo pois asemastaan hahmosta riippuen joko tavalliseksi soturiksi tai klaaninvanhimmaksi.
Mikäli isommissa tarinatapahtumissa arvovaltainen hahmo on isossa roolissa, tulee hahmon kirjoittajan pystyä itse kirjoittamaan tapahtumasta hahmollaan. Jos pelaaja jättää kirjoittamatta arvovaltaisella hahmolla useammasta tapahtumasta pyynnöistä huolimatta, on ylläpidolla oikeus siirtää hahmo pois asemastaan.
Klaanien arvovaltaiset jäsenet
Päällikkö & varapäällikkö
Päällikön ja varapäällikön vaihtuminen
Päällikkö vaihtuu aina kun edellinen päällikkö on kuollut tai luopunut asemastaan.
Seuraavaksi päälliköksi nousee automaattisesti aina klaanin sen hetkinen varapäällikkö. Uusi päällikkö saa yhdeksän henkeään Kuuluolasta Pimeyden Metsältä tai Tähtiklaanilta.
Jos uuden päällikön kirjoittaja on liittynyt, on päällikön pelaajan kirjoitettava henkien hakemisesta ja uuden varapäällikön nimittämisestä viimeistään viikon kuluttua siitä, kun edellinen päällikkö on kuollut/luopunut paikastaan. Mikäli tarinaa ei tule viikossa, on ylläpidolla oikeus valita seuraava varapäällikkö. Varapäällikön nimeäminen ja henkien hakeminen on kirjoitettava aina uudella päälliköllä, ei jollain muulla hahmolla. Kun hahmosta tulee päällikkö, hän saa kaksi taitopistettä. Nämä taitopisteet on ilmoitettava vieraskirjaan heti henkien hakemisen jälkeen, eli viikon kuluessa edellisen päällikön kuolemasta/paikasta luopumisesta. Mikäli taitopisteitä ei ilmoiteta ajoissa, ylläpito lisää ne hahmolle valitsemiinsa taitoihin.
Varapäälliköksi valitaan aina pääsääntöisesti liittynyt hahmo, mikäli klaanissa on sellaisia. Varapäälliköllä on oltava vähintään 500 kokemuspistettä, yksi koulutettu oppilas sekä johtaminen- ja mestaruus-taidot. Varapäälliköksi ei voi valita sellaisen pelaajan hahmoa, jolla on jo jossain klaanissa päällikkö, varapäällikkö tai johtaja. Päällikkö ei voi valita varapäälliköksi omia NPC-hahmojaan.
Varapäällikkö vaihtuu, jos edellinen varapäällikkö kuolee tai luopuu asemastaan. Uuden varapäällikön kirjoittajan ei tarvitse hyväksyä varapäällikön paikkaa erikseen, mutta hän voi halutessaan kieltäytyä siitä. Kieltäytymisestä voi joko kirjoittaa tarinan tai ilmoittaa vieraskirjaan syyn, miksi hahmo ei ota vastaan varapäällikön asemaa. Tämän jälkeen päällikön on valittava taas uusi varapäällikkö.
Varapäälliköksi on valittava hahmo, joka on riittävän aktiivinen. Mikäli päällikkö valitsee varapäälliköksi hahmon, joka ei ole riittävän aktiivinen varapäällikön tehtäviin, on ylläpidolla oikeus vaihtaa varapäällikkö.
Varapäälliköllä on oltava johtaminen- ja mestaruus-taidot ja johtamisessa on oltava vähintään kaksi taitopistettä. Lisäksi varapäällikön on täytynyt kouluttaa ainakin yksi oppilas soturiksi.
Päällikön ja varapäällikön tehtävät & oikeudet
Liittyneen päällikön ja varapäällikön on oltava aktiivisia ja perillä klaanin tapahtumista.
Uudessa Alussa ei ole ainakaan toistaiseksi mitään aikarajaa, kuinka kauan hahmo voi olla päällikkönä. Päällikön on kuitenkin menetettävä silloin tällöin henkiään. Mikäli edellisestä hengenmenetyksestä on kulunut aikaa, voi ylläpito pyytää päällikön pelaajaa kirjoittamaan hengenmenetyksestä. Mikäli näin ei kuitenkaan pyynnöstä huolimatta tapahdu, on ylläpidolla oikeus laittaa päällikkö menettämään yhden hengen.
Päällikön kirjoittajalla on oikeus päättää tietyistä klaania koskevista asioista. Klaaneihin ei kuitenkaan voi luoda uusia sääntöjä tai muokata olemassa olevia sääntöjä ilman ylläpidon lupaa. Ylläpidon kanssa sovittaessa joitakin sääntöjä voidaan muuttaa tai luoda uusia. Klaanien on kuitenkin pidettävä ominaispiirteensä, eli Kuolonklaanin on pysyttävä pahuuden ja kuoleman klaanina ja Eloklaanin hyvyyden ja uskollisuuden klaanina.
Päällikön kirjoittaja saa päättää, hyväksytäänkö klaaniin uusia klaanin ulkopuolisia jäseniä. Päällikön kirjoittajalta on siis pyydettävä lupaa, jos toivoo toisen klaanin jäsenen/klaanin ulkopuolisen hahmon liittyvän klaaniin. Mikäli päällikön kirjoittajaa ei tavoiteta kahteen viikkoon luvan kysymisestä, siirtyy päätösvalta ylläpidolle.
Päällikön kirjoittajan tehtävä on valita, ketkä klaanin jäsenet lähtevät mukaan kokoontumiseen ja kertoa etukäteen ylläpidolle päällikön vuorosanat kokoontumisessa. Jos kirjoittaja ei ilmoita kokoontumiseen lähtijöitä & vuorosanoja määräaikaan mennessä, ylläpito hoitaa asian.
Päällikön tehtäviin kuuluu klaanin jäsenten nimittäminen oppilaiksi ja sotureiksi. Päällikön kirjoittaja ei saa valita nimitettävien hahmojen soturinimiä tai uusien oppilaiden mestareita. Hahmojen soturinimet päättävät pelaajat/NPC-hahmoilla ylläpito ja oppilaiden mestarit päättää ylläpito.
Päällikön kirjoittaja saa valita, millaisia rangaistuksia kunkin säännön rikkomisesta saa. Nämä rangaistukset kirjataan Klaanien lait, tavat ja seremoniat -osioon.
Päällikkö voi halutessaan käydä tapaamassa Pimeyden Metsää tai Tähtiklaania Kuuluolassa, jos esimerkiksi kaipaa ohjeita esi-isiltään. Esi-isiensä tapaamiseen henkien hakemisen jälkeen päällikön kirjoittaja tarvitsee aina uniedun. Osa päälliköistä ei kuitenkaan käy Kuuluolalla lainkaan henkien hakemisen jälkeen, joten se ei ole pakollista. Eloklaanin päällikkö kulkee Kuuluolalle maanalaista tunnelia pitkin.
Kuolonklaanissa päälliköksi tultuaan kissa saa tietoonsa läges kaiken, mitä klaanin historiassa on tapahtunut. Esimerkiksi Kuolonklaanin päällikkö on tietoinen siitä, kuinka klaani alun perin päätyi nykyisille reviireille. Esi-isät kehottavat päällikköä olemaan tarkkana siitä, mitä kaikkea hän historiasta muille kertoo.
Varapäällikön tehtäviin kuuluu partioiden järjestäminen. Varapäällikön kirjoittajan ei kuitenkaan tarvitse olla kirjoittamassa jokaisen partion järjestämisestä. Pelaajat saavat vapaasti autohitata varapäällikköä ja kirjoittaa tarinoissaan esimerkiksi siitä, kun varapäällikkö järjestää partioita.
Rangaistukset
Päälliköllä on oikeus rangaista klaaninsa jäseniä, jos he rikkovat klaanin lakeja ja sääntöjä.
Rangaistuksia voivat olla esimerkiksi karkotus, klaaninvanhimpien ja pentujen hoitaminen, pesien siivous, parantajan auttaminen, oppilas-/pentuajan pidentäminen tai määräys saalistaa klaanille tietty määrä saalista.
Kuolonklaanissa pahin mahdollinen rangaistus on kuolemanrangaistus. Niitä annetaan nykyään vain harvoin ja syyn tulee olla hyvin painava. Päällikön kirjoittaja ei voi tappaa klaaninsa jäseniä ilman ylläpidon/tapettavan hahmon kirjoittajan lupaa.
Uuden Alun historiassa Kuolonklaanissa on teloitettu vain muutama kissa päällikön toimesta.
Lisätietoa rangaistuksista löydät täältä.
Parantaja & parantajaoppilas
Klaanissa voi olla kerrallaan yksi parantaja ja parantajaoppilas. Parantajaoppilaaksi voidaan valita hahmo, jolla on parantaminen- ja yrttitieto-taidot ja pelaajalla on jo ennestään ainakin yksi hahmo, jolla on yli 150KP eikä pelaajalla ole jo ennestään parantajaa/parantajaoppilasta.
Parantajien pääsääntöinen tehtävä on parantaa klaanin jäseniä ja etsiä yrttejä. Kun parantajaoppilas ansaitsee parantajanimensä, hänestä ei tule parantajaa ennen kuin olemassa oleva parantaja on kuollut tai luopunut asemastaan.
Parantajan asema Kuolonklaanissa
Parantajan asema Kuolonklaanissa on heikko. Soturit eivät pidä siitä, että parantaja "loisii" klaanissa eikä saalista tai puolusta sitä vihollisilta.
Kuolonklaanin parantajalla ei ole erityistä sidettä Pimeyden Metsään eikä Tähtiklaaniin. Toisin kuin kirjojen klaaneissa, Kuolonklaanissa parantaja ei ole päällikön luottokissa. Parantajakissan arvo on tänä päivänäkin Kuolonklaanissa melko huono. Valtaosa kuolonklaanilaisista ajattelee, että parantajan ainoa tehtävä on totella sotureita ja parantaa heitä mukisematta.
Parantaja ei saa kieltäytyä muiden hoitamisesta tai auttaa vihollisia/klaanin ulkopuolisia ilman päällikön lupaa. Parantaja ei myöskään saa arvostella päällikköä tai klaanin muita jäseniä, vaan hänen on hoidettava kaikki mukisematta. Mikäli parantaja kuitenkin tekee niin, on päälliköllä oikeus rangaista tätä.
Kuolonklaanissa päällikkö valitsee uuden parantajaoppilaan. Yleensä päällikkö valitsee parantajaoppilaaksi hahmon, jolla itsellään on halu toimia parantajana. Vaihtoehtoisesti päällikkö voi valita parantajaoppilaaksi myös sellaisen hahmon, joka ei jostain syystä ole soveltuva soturiksi/soturioppilaaksi. Tässä tapauksessa parantajaoppilaan on kuitenkin oltava luonteeltaan sellainen, joka kykenee toimimaan parantajana ja hoitamaan velvollisuutensa kuten parantajan kuuluu.
Parantajaksi ei sovellu kissa, joka ei kestä komentelua ja eriarvoistamista. Parantajan täytyy sitoutua tehtäväänsä ja olla klaanilleen uskollinen. Jos parantaja niskuroi, on päälliköllä oikeus siirtää kissa pois parantajan tehtävistä.
Parantajan asema Eloklaanissa
Eloklaanissa parantajalla on erityinen side Tähtiklaaniin ja parantaja on päällikön luottokissa. Tähtiklaani hyväksyy parantajaoppilaan vaihtamalla kieliä tuon kanssa Kuuluolalla puolikuun aikaan.
Parantajat voivat saada ennustuksia Tähtiklaanilta, ja kysyä heiltä neuvoja. Joka puolikuun yönä parantaja käy vaihtamassa kieliä esi-isiensä kanssa Kuuluolalla. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että parantaja tapaa unissaan entisiä parantajia, jotka voivat antaa neuvoja ja ohjeita parantajalle, joka niitä kaipaa.
Päällikkö voi kysyä parantajaltaan ohjeita siitä, miten kannattaisi toimia.
Vaikka parantajalla onkin yhteys Tähtiklaanin kanssa, sen tärkein tehtävä on kissojen parantaminen. Eloklaanin parantaja on sitoutunut auttamaan kaikki apua kaipaavia, vaikka kyse olisi vihollisesta.
Kujakissayhteisön arvovaltaiset jäsenet
Voit lukea Kujakissayhteisön arvoista ja arvovaltaisista asemista(johtaja ja parantaja) täältä.
Kujakissayhteisössä johtajan kirjoittajalla on käytännössä samat säännöt kuin klaanien päälliköiden kirjoittajilla. Johtajan kirjoittaja ei voi keksiä uusia sääntöjä tai tehdä muutoksia esimerkiksi Kujakissayhteisön arvoihin ja toimintamalleihin ilman ylläpidon lupaa.
Kujakissayhteisön seuraavaksi johtajaksi nousee aina joko kissa, joka on surmannut edellisen johtajan tai johtajan kuollessa luonnollisesti/onnettomuudessa, tämän mahdollinen jälkeläinen eli perijä. Koska johtajan perijät ovat periaatteessa tavallisia yhteisön jäseniä, ei heitä lasketa arvovaltaisiksi hahmoiksi. Mikäli johtajalla ei ollut eläessään jälkeläisiä eikä hän valinnut itselleen perijää, saavat halukkaat taistella kuolemaansa saakka vallasta.
Kujakissayhteisön johtajalla ei ole yhdeksää henkeä kuten klaanin päälliköillä.
Johtajan kirjoittajan tehtävä on päättää, koska valvotut hahmot ovat ansainneet johtajan luottamuksen ja pääsevät Kujakissayhteisön täysivaltaisiksi jäseniksi. Tästä kirjoittaja ilmoittaa aina ilmoituksiin, jolloin ylläpito päivittää tiedon Kujakissayhteisön hahmosivulle. Useimmiten valvotut jäsenet ansaitsevat johtajan luottamuksen aikaisintaan silloin, kun he ovat olleet valvottuja kymmenen tarinan ajan eivätkä ole toimineet Yhteisön sääntöjä vastaan.
Mikäli johtajan luottamus ansaitaan ennen kymmentä tarinaa, on johtajan laittamassa ilmoituksessa kerrottava syy sille, miksi hahmo ansaitsi johtajan luottamuksen aiemmin.
Parantajalta vaaditaan 2 taitopistettä sekä parantamiseen että yrttitietoon. Parantajan tehtävä on kerätä yrttejä ja parantaa sairaita ja haavoittuneita yhteisön jäseniä. Kujakissayhteisössä on aina kerralla kaksi parantajaa ja heidän tehtäviin kuuluu myös muiden jäsenten opettaminen, sillä jokaisen Kujakissayhteisön jäsenen on osattava edes alkeet yrteistä tai parantamisesta.
Taitopisteet & kissan maine
Taitopisteet (tp)
Uudessa Alussa käytetään sanallisten taitojen lisäksi taitopisteitä apuna kissan taitojen kuvaamisessa. Rajoitettujen taitopisteiden avulla voidaan varmistaa, ettei yksikään kissa ole voittamaton tai hyvä kaikessa.
Taitopisteet tasoittain
Alle soturi-ikäinen(pentu tai oppilas): 20 taitopistettä
Soturi-ikäinen(soturi tai parantaja): 25 taitopistettä
Kokenut(1000KP): 30 taitopistettä
Arvostettu(2000KP): 32 taitopistettä
Päällikkö: +2 taitopistettä
Hahmon saadessa kerralla monta taitopistettä, kaikki saatavat pisteet on laitettava eri taitoihin.
Alle soturi-ikäisellä hahmolla voi olla yhdessä taidossa enintään kolme taitopistettä, soturilla neljä ja kokeneilla hahmoilla ja päälliköillä viisi.
0 taitopistettä: Kissa ei hallitse taitoa lainkaan.
1 taitopiste: Taito hallitaan heikosti ja parannettavaa on paljon.
2 taitopistettä: Kissa hallitsee taidon kohtalaisesti, ei ole mainittavan hyvä, muttei erityisen huonokaan kyseisessä taidossa.
3 taitopistettä:
Alle soturi-ikäisillä: Kissa hallitsee taidon hyvin ja oppii sen nopeasti.
Soturi-ikäisillä: Taito on hallittu melko hyvin, mutta edelleen on parannettavaa.
4 taitopistettä: Taito hallitaan todella hyvin.
5 taitopistettä: Kissa hallitsee taidon erinomaisesti.
Uudessa Alussa on käytössä yhteensä viisitoista eri taitoa. Taidoista yhdeksän ovat pakollisia, joissa jokaisella hahmolla tulee olla vähintään yksi taitopiste, ja niiden lisäksi hahmolle valitaan kuudesta valinnaisesta taidosta vähintään kaksi taitoa. Eli jokaisella hahmolla täytyy olla ainakin yksi taitopiste vähintään yhdessätoista(11) eri taidossa.
Tähän alle on listattu kaikki taidot. Niiden perässä lukee selitys siitä, mitä taito tarkoittaa.
Hyökkäys - Kuvaa sitä, kuinka taitava hyökkääjä kissa on taistelussa.
Puolustus - Kuvaa sitä, kuinka taitava puolustaja kissa on taistelussa.
Voima - Kuinka vahva kissa on.
Ketteryys - Kuinka ketterä kissa on liikkeiltään, ei pelkästään taistelutilanteessa.
Jäljitys - Kissan kyky löytää saaliin(tai minkä tahansa eläimen/asian) jälki/hajujälki ja kyetä seuraamaan sitä.
Vaaniminen - Eli osaako kissa liikkua hiljaa ja huomaamattomasti.
Nopeus - Kuinka nopea juoksija kissa on.
Kestävyys - Kestävä kissa jaksaa helposti kävellä/juosta pidempiäkin aikoja .
Kiipeily - Kuvaa kissan kiipeilytaitoja, tähän sisältyy myös mm. myös tasapaino.
VALINNAISET (valittava vähintään 2)
Uiminen - Kuvaa kissan kykyä uida. Sisältää myös sukeltamisen. Ilman tätä taitoa hahmo ei osaa uida ollenkaan. Jokaiselle eloklaanilaiselle opetetaan uimista, jonka vuoksi eloklaanilaisilla täytyy olla ainakin yksi piste uinnissa. Kuolonklaanissa uimista ei opeteta tai arvosteta, jonka vuoksi siellä saa olla vain rajallinen määrä uintitaitoisia kissoja.
Kalastus - Kuinka hyvin kissa osaa kalastaa. Ilman tätä taitoa hahmo ei osaa kalastaa lainkaan.
Yrttitieto - Miten hyvin kissa muistaa yrttejä, niiden käyttötarkoituksia sekä sairauksia. Parantajaoppilaalla on oltava tässä taidossa vähintään yksi taitopiste ja parantajalla kaksi. Jokaiselle Yhteisön jäsenelle opetetaan parantamista ja yrttitietoa, joten jokaisella on oltava vähintään 1tp jommassakummassa parannustaidossa. Yhteisön parantajilla on oltava kummassakin taidossa 2tp.
Parantaminen - Kissan kyky käyttää tietojaan itse parantamiseen. Parantajaoppilaalla on oltava tässä taidossa vähintään yksi taitopiste ja parantajalla kaksi. Jokaiselle Yhteisön jäsenelle opetetaan parantamista ja yrttitietoa, joten jokaisella on oltava vähintään 1tp jommassakummassa parannustaidossa. Yhteisön parantajilla on oltava kummassakin taidossa 2tp.
Johtaminen - Taito, jota johtajat tarvitsevat. Kyky ohjata muita kissoja. Jotta hahmosta voi tulla varapäällikkö, hänellä on oltava vähintään kaksi pistettä johtajuudessa.
Mestaruus - Mestarilta vaadittava taito, joka kertoo kuinka hyvin osaa opettaa asioita muille. Soturista ei voi tulla oppilaan mestaria, ellei tätä taitoa ole.
Taitopisteiden jakaminen
- Aluksi hahmo on pentu- tai oppilasikäinen, joten sinulla on käytössäsi 20 taitopistettä. Mieti, missä taidoissa haluat hahmosi olevan hyvä.
- Valitse vähintään kaksi valinnaista taitoa. Mikäli hahmosi kuuluu Eloklaaniin, sinun on valittava yhdeksi valinnaistaidoksi uiminen. Kuolonklaanilaisilla taitoa ei toistaiseksi saa olla, ellei hahmo ole tullut pentuhakemuksista ja synny sellaisen kissan pennuksi, joka voi opettaa hahmolle uimisen taidon.
- Huomioithan, että mikäli hahmo haaveilee tulevaisuudessa varapäällikön asemaa, sinun on valittava ainakin johtaminen ja mestaruus valinnaistaidoiksi ja laitettava molempiin ainakin yksi taitopiste (tällöin toisen vaaditun pisteen voi laittaa johtamiseen esim. soturina). Varapäällikön paikkaa ei kuitenkaan voida luvata kenellekään, joten varaudu siihen, ettei hahmostasi tule varapäällikköä, vaikka tämä kuuluisi hänen toiveisiinsa. Tai jos toivot hahmosi saavan tulevaisuudessa oppilaan koulutettavakseen, on hänellä oltava ainakin yksi piste mestaruudessa.
- Jaa 20 taitopistettä vähintään yhteentoista eri taitoon. Jokaisessa pakollisessa taidossa ja valitsemissasi valinnaistaidoissa on oltava vähintään yksi ja korkeintaan kolme taitopistettä.
- Kun olet jakanut taitopisteet, kirjoita hahmolle myös sanalliset taidot, joissa kerrot yksityiskohtaisemmin taidoista.
Esimerkkitaidot alle soturi-ikäinen(pentu tai oppilas) 20tp
Esimerkkihahmon sanalliset taidot:
Esimerkkihahmo on pienen kokonsa vuoksi melko ketterä ja selvästi parempi hyökkääjä kuin puolustaja. Kissa hyödyntää taistelussa mielellään pitkiä ja teräviä kynsiään enemmän kuin hampaitaan. Esimerkkihahmo on parempi saalistaja kuin taistelija. Kissan hyvä hajuaisti tekee hänestä erinomaisen jäljittäjän. Esimerkkihahmo on välillä vähän malttamaton, jonka vuoksi hän ei ole niin hyvä vaanija kuin haluaisi. Hän osaa kuitenkin liikkua hiljaa ja huomaamattomasti.
Esimerkkihahmo on nopea juoksija, mutta hän ei jaksa juosta pitkiä matkoja. Kissan tasapaino lyhyen hännän vuoksi miltei olematon ja hän pelkää korkeita paikkoja, joka tekee hänestä surkean kiipeilijän.
Esimerkkihahmo ei ole luontainen johtaja, mutta hän kykenee tarvittaessa jakamaan käskyjä ja ohjeistamaan muita. Hän ei ole kovinkaan hyvä opettamaan asioita huonon kärsivällisyytensä vuoksi; Esimerkkihahmo saattaa menettää malttinsa, jos oppilas epäonnistuu liian monta kertaa.
- Kun hakemus on hyväksytty, taitoja ei voi enää jälkikäteen muuttaa. Taidot tulee ajatella ikätasoisesti, eli pentuikäinen hahmo, jolla on 3tp jokaisessa "taistelutaidossa", ei voi voittaa soturi-ikäistä hahmoa, jolla on kyseisissä taidossa 1tp. Alle soturi-ikäisenä hahmo vasta harjoittelee taitojaan. Taitopisteet määrittelevät myös sen, kuinka helposti hahmo oppii kunkin taidon.
- Hahmon tultua soturi-ikäiseksi, se saa viisi taitopistettä lisää. Nämä viisi taitopistettä on jaettava kaikki eri taitoihin, eli et voi laittaa esimerkiksi hyökkäykseen kahta taitopistettä. Soturiksi tultaessa hahmolle voidaan myös lisätä kokonaan uusi valinnaistaito, mikäli päätät laittaa yhden taitopisteen kyseiseen taitoon. Taitopisteet on ilmoitettava vieraskirjaan kolmen viikon kuluttua soturinimityksistä/soturi-iän saavuttamisesta! Mikäli pisteitä ei tule, ylläpito laittaa 5tp hahmon taitoihin sanallisten taitojen mukaan.
- 1000KP:n kohdalla hahmosta tulee kokenut ja hän saa toiset viisi taitopistettä, joita ei myöskään voi laittaa samoihin taitoihin. Myöskään tästä tulevia taitopisteitä ei voi laittaa samoihin taitoihin.
- 2000KP:n kohdalla hahmo saa kaksi taitopistettä lisää ja hän saa lisänimen arvostettu. Näitäkään pisteitä ei voi laittaa samoihin taitoihin.
- Kun hahmosta tulee päällikkö, hän saa 2tp lisää. Näitäkään pisteitä ei voi laittaa samoihin taitoihin.
- Lisäksi on olemassa etuja, joilla hahmo voi saada enemmän taitopisteitä:
Ylimääräinen taitopiste: Hahmosi saa heti kaksi ylimääräistä taitopistettä, jotka tulee laittaa eri taitoihin. Huomioithan, että alle soturi-ikäisellä ylimääräistä taitopistettä ei voi laittaa taitoon, jossa on jo 3tp tai ei-kokeneella soturilla taitoon, jossa on 4tp, koska oppilailla yhdessä taidossa voi olla max 3tp ja ei-kokeneella sotureilla max 4tp. Yhdellä hahmolla voi olla korkeintaan yksi ylimääräinen taitopiste-etu. Edun voi saada voittamalla Hiirenkorvan suuret harjoitukset tai palkintona tapahtumista.
Kokenut-pakkaus: Hahmosi saa kokeneen hahmon merkin 500KP:n kohdalla 1000KP:n sijaan. Tällöin tuo saa myös viisi ylimääräistä taitopistettä, jotka voit jakaa eri taitoihin. Myös 1000KP:n kohdalla hahmosi saa viisi taitopistettä. (1000KP:n jälkeen hahmolla on siis 35tp). Pakkauksia voi ostaa kaupasta tai voittaa tapahtumista. Mikäli hahmolla, jolle annat pakkauksen on ylimääräinen taitopiste, tämä saa pakkauksen aktivoiduttua kohdalla vain kolme taitopistettä lisää.
Kissan maine
Jokaisella hahmolla on muiden kissojen keskuudessa oma maineensa. Maine siis kertoo, mitä muut kissat ajattelevat kyseisestä kissasta.
Jokaisen hahmon sivulla on "Kissan maine" -kohta, jossa lukee toisten kissojen ajatuksia kyseisestä kissasta. Jokainen hahmo, joka on ollut jonkinlaisessa tekemisessä kissan kanssa, voi kirjoittaa omat ajatuksensa kissasta.
Tässä muutama esimerkki, millainen maine kissoilla voi olla:
"Hunajatassu on kärsimätön oppilas, joka ei jaksa keskittyä mihinkään." - Sinilehti
"Uskosielu on erittäin uskollinen ja taitava taistelija. Hän ei kuitenkaan ole mikään sosiaalisten tilanteiden ammattilainen, mutta haluaisin tutustua häneen paremmin." - Punavarjo
"Nöpönenä on hiljainen hissukka, joka viihtyy vain omissa oloissaan. Hänestä ei saa oikein mitään irti ja se ärsyttää minua." - Pimeysvarjo
"Varjokynsi on hyvä mestari, mutta hän on välillä aivan liian ankara. Hän on hyvä soturi ja uskollinen klaanilleen ja haluaisin joskus olla kuten hän, mutta en yhtä ankara." - Kirsikkatassu
"Puuskatuuli on salaperäinen. Hän puhuu paljon, mutta ei mitään itsestään. Kysyttäessä hän vaihtaa aihetta. Hänen menneisyydessään on varmasti tapahtunut jotakin ja minä tahdon selvittää mitä." - Tuskamieli.
Voit lisätä maineen toiselle kissalle Vieraskirjassa. Muistathan kuitenkin ajatella sen hahmosi näkökulmasta. Älä lisää maineeseen omia, vaan vain hahmosi mielipiteitä.
Et voi lisätä mainetta kenelle tahansa. Kissan, jolta maine annetaan, on täytynyt keskustella, vähintään kerran nähdä se kissa tai olla kuullut tästä joltain muulta, joka maineen saa ja se on täytynyt mainita joskus tarinoissa.
Voit päivittää mainetta koska tahansa Vieraskirjassa.
Hyökkäys:
Puolustus:
Voima:
Ketteryys:
Jäljitys:
Vaaniminen:
★ ★ ★ ✰ ✰
★ ✰ ✰ ✰ ✰
★ ✰ ✰ ✰ ✰
★ ★ ✰ ✰ ✰
★ ★ ★ ✰ ✰
★ ★ ✰ ✰ ✰
Nopeus:
Kestävyys:
Kiipeily:
Johtaminen:
Mestaruus:
★ ★ ★ ✰ ✰
★ ✰ ✰ ✰ ✰
★ ✰ ✰ ✰ ✰
★ ★ ✰ ✰ ✰
★ ✰ ✰ ✰ ✰