Tarinoiden kirjoittamisen opas
Täältä löydät ohjeita tarinoiden kirjoittamiseen. Tärkeintä täällä ei ole se, että tarinat ovat täysin virheettömiä ja kieliopillisesti täysin oikein vaan tärkeintä on, että tekstistä saa selvää ja tarinoiden kirjoittaminen on kaikille mukavaa puuhaa! Ollaan siis ystävällisiä ja armollisia toisille ja annetaan tarinoissa tai muualla esiintyvien pienten, mihinkään vaikuttamattomien kirjoitusvirheiden olla. <3
​
Autohittaaminen ja muiden kanssa kirjoittaminen
Voit halutessasi kirjoittaa tarinoita yksin tai yhdessä muiden pelaajien kanssa.
Autohittaaminen eli hittaaminen tarkoittaa sitä, kun käytät toista hahmoa tarinassasi ja laitat sen esimerkiksi puhumaan tai liikkumaan.
​
Voit autohitata keksittyjä hahmoja eli NPC-hahmoja tarinoissasi melko vapaasti, mutta tietysti hahmojen luonteiden rajoissa. Joidenkin NPC-hahmojen luonteita löytyy täältä. Kaikilla NPC-hahmoilla ei ole tarkempia luonteita kirjoitettuna, joten älä keksi sellaiselle hahmolle tarkempaa luonnetta itse. Pyydä ylläpitäjää/NPC-hahmon omistajaa kirjoittamaan tarkempi luonne NPC-hahmolle, jos tarvitset sitä tarinassasi.
Myös liittyneitä hahmoja saa käyttää tarinoissa, mutta hieman rajoitetummin kuin NPC-hahmoja. On hyvien tapojen mukaista kysyä hahmon kirjoittajalta, voitko laittaa toisen kirjoittajan hahmon vaikkapa keskustelemaan oman hahmosi kanssa jostain asiasta.
Liittyneitä hahmoja saa vapaasti laittaa sivuhahmoiksi tarinaan, esimerkiksi istumaan pääaukiolle, lähtemään partioon tai muuta vastaavaa, kunhan hahmo ei ole esimerkiksi parantajan luona tai kadonnut.
​
Miten muita hahmoja ei saa autohitata?
Muiden hahmoja tai NPC-hahmoja ei saa autohitata ilman lupaa niin, että autohittaamisesi vaikuttaa suuresti hahmon elämään. Eli muita hahmoja ei saa esimerkiksi laittaa haavoittumaan pahasti, rakastumaan, kuolemaan, vihaamaan, rikkomaan sääntöjä tai toimimaan muutenkaan oman luonteensa vastaisesti: Kiltti hahmo ei saa yhtäkkiä olla ilkeä muille eikä rauhallinen hahmo riehua ympäri leiriä.
​
Hahmoni on omassa tarinassani partiossa, mutta joku kirjoitti hänen olevan leirissä. Tämä on tilanne, jota usein käy ja se on Uudessa Alussa täysin sallittua. Joidenkin hahmojen tarinat voivat kertoa hieman eri ajasta(esimerkiksi edellisestä päivästä) kuin toisten, joten hahmot voivat myös esiintyä muiden tarinoissa, vaikka kirjottaisit heillä itse parhaillaan jostain muusta.
Mutta jos hahmo on esimerkiksi kokoontumisessa, hän ei voi olla kokoontumisyönä samaa aikaa leirissä. Sama koskee hahmoa, joka on pidemmän aikaa poissa klaaneista, karannut tai kadonnut; hän ei voi olla leirissä.
​
Kun kirjoitat toisen pelaajan kanssa tai pyydät toisen pelaajan hahmoa jatkamaan tarinaasi, asiasta on hyvä sopia ensin hahmon kirjoittajan kanssa vaikkapa chatissa. Voit pyytää toisen pelaajan hahmoa jatkamaan tarinaasi lisäämällä tarinasi loppuun kyseisen hahmon nimen tähän tapaan:
//(hahmon nimi)?
​
Jos toinen pelaaja ei jatka tarinaasi viikkoon tai kahteen omalla hahmollaan, voit viedä oman hahmosi pois tilanteesta. Tällöinkin on kuitenkin hyvä mainita asiasta toiselle kirjoittajalle, sillä hänellä voi olla tarina jo tekeillä. Älä hoputa muita pelaajia vastaamaan, sillä jokainen kirjoittaa omaan tahtiinsa kun kerkeää.
​
Jatkaessasi toisen tarinaa, huolehdithan ettet kopioi edellistä tarinaa tai sen kaikkia/melkein kaikkia puheenvuoroja omaan tarinaasi. Voit käydä tarinasi alussa pääpiirteittäin ja lyhyesti edellisen tarinan tapahtumia läpi, mutta edellisen tarinan jokaisen tai melkein jokaisen puheenvuoron sekä yksityiskohtaisesti kaikkien tapahtumien uudelleen kirjoittaminen ja kopioiminen on kiellettyä. Tarinaa jatkaessasi ei ole tarkoitus kirjoittaa edellistä tarinaa kokonaan uudestaan, vaan jatkaa siitä mihin edellisessä tarinassa jäätiin!
Poikkeuksena yllämainittuun on se, jos omaa hahmoasi on käytetty toisen tarinassa väärin. Eli jos hänet on vaikkapa laitettu sanomaan jotakin väärää, voit vapaasti korjata kyseisen kohdan tai kohdat niin, että ne ovat hahmosi luonteen mukaisia. On suotavaa ilmoittaa toiselle pelaajalle ystävällisesti, jos hän on käyttänyt hahmoa väärin tarinassaan.
​
Tarinoissa menneisyyteen palaaminen. Pääsääntöisesti tarinat kirjoitetaan siitä hetkestä ja iästä, missä hahmosi nyt on. Jos hahmosi on esimerkiksi soturi-ikäinen, et voi kirjoittaa sillä tarinoita pentuikäisenä. Hahmo sen sijaan voi omissa tarinoissaan muistella, mitä tapahtui hänen ollessaan pentu.
​
Kokemuspisteiden saaminen
​
Tarinoista saa lähes poikkeuksetta kokemuspisteitä niin, että 45 sanaa vastaa yhtä kokemuspistettä. Ylläpito laskee aina tarinoita arvioidessaan, montako kokemuspistettä kukin hahmo saa tarinoistaan ja lisää ne hahmojen sivuille. Kokemuspisteet lasketaan ansaituksi vasta silloin, kun tarina on arvioitu.
Saat selville tarinasi kokemuspistemäärän, kun jaat sen sanamäärän luvulla 45 ja pyöristät sen lähimpään tasalukuun ensimmäisen desimaalin perusteella. Poikkeuksena esim 3,5KP=4KP.
​
Tarinoista ei vähennetä kokemuspisteitä kirjoitusvirheiden vuoksi. Ylläpito voi kuitenkin tarvittaessa ohjata pelaajaa, mikäli tarinassa on hirvittävän suuria virheitä esimerkiksi puheenvuoroissa, isojen alkukirjainten, lopetusmerkkien tai välimerkkien kanssa.
​
Suuret virheet tarinoissa
Pelaajien tehtävänä on aina ennen tarinan kirjoittamista selvittää, mitä hahmon ympärillä on viime aikoina tapahtunut ja tapahtuu. On tärkeää siis seurata blogia, vuodenaikaa ja klaanin tapahtumia, jotta jokainen pysyy kärryillä tärkeimmistä tapahtumista. Näin vältämme hämmentävät sekaannukset, joita tulee jos pelaajat eivät ole selvillä tapahtumista ja kirjoittavat täten aivan päinvastaista, mitä todellisuudessa tapahtuu.
​
Mikäli tarinassa on selviä, suuria virheitä tai ristiriitoja muiden tarinoihin/tapahtumiin/muuhun tärkeään, siitä miinustetaan 50% siitä tulevista kokemuspisteistä arvioinnin yhteydessä. Arvioinnin yhteydessä ilmoitetaan aina, mikäli tarinasta on miinustettu pisteitä.
Tällaisia virheitä ja ristiriitoja ovat esimerkiksi seuraavat:
- Tarinassa on väärä vuodenaika (jos vuodenaika on vaihtunut alle viikko sitten, tarinasta ei vähennetä pisteitä. Sen sijaan jos elämme lehtikatoa ja tarinassa on viherlehti, pisteet vähennetään)
- Tarinassa esiintyy elävinä hahmoina oikeasti jo kuolleita hahmoja (poikkeuksena jos kirjoittamallasi hahmolla on tilanne kesken toisen hahmon kanssa, kolmas hahmo kuolee “toisessa ajankohdassa” muussa tilanteessa, voit kirjoittaa kyseisen tilanteen, jossa hahmo on yhä elossa, loppuun.)
- Meneillään on kaikkia koskeva tapahtuma, jota ei saa ohittaa, mutta tarinassa kyseinen tapahtuma on täysin ohitettu.
- Hahmoa/hahmoja on autohitattu isosti väärin; esimerkiksi kiltistä ja muita puolustavasta hahmosta on tehty ilkeä kiusaaja.
- Tarinasta huomaa, ettei esimerkiksi hahmojen tietoihin, klaanien tapoihin, meneillään oleviin tapahtumiin tai klaanien reviireihin ole perehdytty lainkaan/juuri ollenkaan.
- Kokoontuminen on ohi, mutta tarinassa hahmo on yhä kokoontumisessa, eikä sen lopussa siirrytä takaisin normaaliin elämään tai kokoontumisesta kirjoitetaan ilman, että sitä on järjestetty.
- Tarinassa tapahtuu jotakin, joka on luvanvarainen asia, eikä lupaa ole kysytty; esimerkiksi petoeläimen tuominen klaanin reviirille. Riippuen tilanteesta, tämä tapahtuma voidaan myös kieltää niin, ettei siinä tapahtuneita asioita ole tapahtunut.
​
​
Petoeläimet, tuntematomat kissat, klaaniin kuulumattomat kissat ja kaksijalat tarinassa
Klaanien reviireillä voi esiintyä petoeläimiä, klaaniin kuulumattomia kissoja tai kaksijalkoja.
​
Reviireillä esiintyvistä petoeläimistä on kuitenkin ensin kysyttävä ylläpidolta lupa joko chatissa tai liittyneiden vieraskirjassa ennen kuin petoeläin tuodaan klaanin reviirille. Lupa annetaan melkeinpä aina, paitsi jos reviirillä on viime aikoina esiintynyt poikkeuksellisen paljon petoeläimiä tai jos kielteiselle vastaukselle on jokin muu poikkeuksellinen syy.
Jos petoeläin esiintyy muualla kuin klaanin reviirillä esimerkiksi erakon tarinassa, ylläpidolta ei tarvitse kysyä lupaa.
​
Klaaniin kuulumattomat kissat klaanien reviirillä tarvitsevat myös luvan ylläpidolta, jos reviirille eksyy NPC-hahmo, joka ei ole kenenkään omistuksessa. Pelaajien omien NPC-hahmojen tai liittyneiden hahmojen eksyessä reviirille, lupa kysytään aina hahmon omistajalta/kirjoittajalta.
Kuolonklaanissa tuntemattomat kissat tulee häätää heti pois ja jos erakko ei lähde suosiolla, häätämiseen voidaan käyttää väkivaltaa. Erakoita ja kotikisuja viedään harvemmin klaanipäällikön puheille, elleivät he itse sitä pyydä. Reviirille eksyneistä ulkopuolisista täytyy aina ilmoittaa päällikölle, vaikka ne olisi jo ajettu pois reviiriltä.
Eloklaanissa ollaan suvaitsevaisempia tuntemattomia kissoja kohtaan. Heidän ei kuitenkaan anneta kulkea vapaasti reviirillä, vaan heidät joko ajetaan pois tai viedään päällikön puheille.
​
Tuntemattomia kissoja, eli sellaisia kissoja joita ei ole listattu NPC-hahmoiksi, voi esiintyä tarinoissa muutamalla ehdolla:
- Kissa saa esiintyä korkeintaan kahdessa tarinassa.
- Kissan nimi ja muutama pieni asia hänestä voi paljastua, jos se on olennaista tarinan kannalta.
- Oma hahmosi ei saa luoda kissaan erityisempää suhdetta(kaveruus, ystävyys, rakkaus, vihamies tms.)
Ehdot on luotu siksi, koska Uudessa Alussa keksittyjen hahmojen luomiseen tarvitaan etu ja olisi epäreilua, jos tästä säännöstä voitaisiin poiketa käyttämällä tarinoissa "olemattomia" NPC-hahmoja.
​
Kaksijalkoja voi esiintyä klaanien reviireillä ilman erityistä lupaa, mutta mikäli joka tarinassa alkaa esiintymään kaksijalkoja, tämä muutetaan myös luvanvaraiseksi asiaksi. Kun kirjoitat kaksijalasta klaanin reviirillä, se ei saa aiheuttaa klaanille ongelmia(esimerkiksi löytää klaanin leiriä tai tuhota paikkoja) ilman lupaa. Halutessasi kaksijalka voi kuitenkin esimerkiksi kaapata oman kissasi.
​
​
Hahmojen ikä, taidot ja tietämys
Kirjoittaessa on tärkeää huomioida hahmon ikä ja se, mihin sen ikäiset kissat kykenevät. Pennut eivät voi voittaa soturia taistelussa, vaikka pennulla olisikin taistelussa 3tp ja soturilla vain 1tp.
​
Uudessa Alussa hahmojen ikiä ei ole tarkasti määritelty(paitsi pentujen tarinoissa toisinaan), eikä kokemuspisteet kerro juurikaan hahmon iästä. Iän määrittää se, koska hahmo on syntynyt/luotu. Samoihin aikoihin syntyneet hahmot ovat saman ikäisiä, vaikka toisella olisikin vain 50KP ja toisella 300KP.
​
Hahmosi ei voi tietää tai osata asioita, joita hänelle ei ole kerrottu tai opetettu.
Jos joku hahmo on kertonut toiselle salaisuuden, et saa ilman lupaa kirjoittaa, että oma hahmosi olisi kuullut sen. Toisten kehittelemien juonien tahallaan sotkeminen on kiellettyä.
​
Mitä klaaneissa tiedetään uskonnoista, historiasta ja muista klaaneista?
Kuolonklaanissa kissat eivät tiedä Tähtiklaanista juuri mitään, osa tietää sen nimen ja osa ei sitäkään. Aihe on Kuolonklaanissa kielletty, ja siitä kyseleminen tai puhuminen voi pahimmassa tapauksessa johtaa rangaistukseen.
Lisäksi Kuolonklaanin jäsenet eivät myöskään tiedä tarkalleen klaanin historiasta. Klaaninvanhimmat kertovat tarinoita suuresta Viiltotähdestä, joka kykeni herättämään kuolleet henkiin. Neljästä muusta klaanista ei Kuolonklaanissa juurikaan tiedetä.
Eloklaania ei Kuolonklaanissa juurikaan arvosteta. Moni puhuu rajanaapureistaan halveksuen ja Kuolonklaanissa kerrotaankin, että eloklaanilaiset ovat hyväuskoisia ja epäilyttävän ystävällisiä kissoja.
Kuolonklaanissa ei tiedetä mitään Kujakissayhteisön olemassaolosta.
​
Eloklaanissa uskontojen suhteen ollaan avoimempia. Pimeyden Metsästä puhumista ei olla kielletty, mutta moni välttelee aihetta.
Eloklaanissa klaaninvanhimmat kertovat mielellään tarinoita neljästä muinaisesta klaanista sekä Mesitähden ja Liljatuulen matkasta Eloklaanin reviirille sekä Eloklaanin perustamisesta.
Eloklaanissa Kuolonklaanista ei tiedetä hirveästi. Osa klaanin jäsenistä pelkää rajanaapuriaan, mutta osa suhtautuu heihin kuten muihinkin kissoihin. Jotkut saattavat kertoa, että kuolonklaanilaiset ovat verenhimoisia ja tappavat huvikseen, vaikka näin ei välttämättä ole.
Eloklaanissa tiedetään, että Mesitähden ja Liljatuulen matkan aikana he törmäsivät Kujakissayhteisöön, mutta sen nykyisestä tilanteesta ei tiedetä mitään.
​
​
Sanastoa
Soturikissoissa kissat eivät käytä monistakaan sanoista samoja nimityksiä, mitä me ihmiset käytämme. Tähän alle on listattu tärkeimpiä sanoja, joita kissat eivät tiedä ja sanat, joita he käyttävät kyseisistä asioista.
​
Toisin kuin kirjoissa, Uudessa Alussa Synkästä Metsästä käytetään nimitystä Pimeyden Metsä.
​
Vuodenajat ja aika
Kissat eivät tiedä sanoja kevät, kesä, syksy tai talvi, joten ethän käytä niitä tarinoissasi. Sama koskee viikkoja ja kuukausia, kissat eivät tiedä mitä ne on.
​
Kevät = Hiirenkorva
Kesä = Viherlehti
Syksy = Lehtisade
Talvi = Lehtikato
​
Viikko = Neljäsosakuu/Neljänneskuu
Kaksi viikkoa = Puoli kuuta
Kuukausi = Kuu
​
Aamu = Auringonnousu
Keskipäivä = Aurinkohuippu
Ilta = Auringonlasku
​
Mittayksiköt
Soturikissat eivät tiedä mitä ovat metrit tai sentit.
​
N. 80cm = Ketunmitta
N. 30cm = Hännänmitta
N. 5-8cm = Hiirenmitta
​
Muita sanoja
​
Auto = Hirviö
Ihminen = Kaksijalka
Ihmislapsi = Kaksijalan pentu
Eläinlääkäri = Leikkaaja
​
Kaupunki/kylä = Kaksijalkala
Talo = Kaksijalanpesä
​
​
Puheenvuorot ja kappalejaot
​
Kun hahmot puhuvat, käytä joko lainausmerkkejä(" ") tai vuorosanaviivaa(– ). Hahmon päänsisäiset ajatukset voi halutessaan kirjoittaa kolmella tavalla: asteriskien(* *), heittomerkkien(' ') väliin tai ihan vain tavallisena tekstinä.
Mikäli puheenvuoro päättyisi pisteeseen, laita pisteen sijasta pilkku. Lainausmerkkejä käyttäessä pilkku tulee jälkimmäisen lainausmerkin perään. Huutomerkkiin tai kysymysmerkkiin päättyvässä puheenvuorossa ei laiteta pilkkua.
​
"Hei, minun nimeni on Vauhtitassu" kerroin Pikitassulle → "Hei, minun nimeni on vauhtitassu", kerroin Pikitassulle.
Laita uusi puheenvuoro aina uudelle riville. Se selkeyttää tarinaa tehden siitä myös helppolukuisemman.
Kun tarinassa vaihtuu aika(esimerkiksi ilta vaihtuu aamuun), jaa eri ajankohtiin tapahtuvat tarinan osat kahdella rivinvaihdolla niin, että niiden väliin jää yhden rivin kokoinen väli.
​
Pätkä esimerkkitarinasta, joka on kirjoitettu vastoin ohjeita:
Vauhtitassu juoksi eteenpäin metsässä. Yhtäkkiä hän kompastui johonkin. "Auh" Vauhtitassu sanoi kaatuessaan maahan. Oppilas nousi ylös ja katsoi taakseen. Hän oli kompastunut puunjuureen. "Typerä juuri!" Vauhtitassu kirosi ja jatkoi matkaansa kohti leiriä, jonne oli vielä pitkästi matkaa. Leiriin päästyään Vauhtitassu käveli mestarinsa luokse. "En saanut yhtään saalista" Vauhtitassu kertoi pettyneenä Haukkatuulelle. "Ei se mitään" Haukkatuuli vastasi hymyillen ja jatkoi sitten "voit yrittää huomenna uudestaan".
​
Sama ohjeiden mukaan kirjoitettuna:
Vauhtitassu juoksi eteenpäin metsässä. Yhtäkkiä hän kompastui johonkin.
"Auh", Vauhtitassu sanoi kaatuessaan maahan. Oppilas nousi ylös ja katsoi taakseen. Hän oli kompastunut puunjuureen.
"Typerä juuri!" Vauhtitassu kirosi ja jatkoi matkaansa kohti leiriä, jonne oli vielä pitkästi matkaa.
Leiriin päästyään Vauhtitassu käveli mestarinsa luokse.
"En saanut yhtään saalista", Vauhtitassu kertoi pettyneenä Haukkatuulelle.
"Ei se mitään", Haukkatuuli vastasi hymyillen ja jatkoi sitten, "voit yrittää huomenna uudestaan."
​
​
Joitakin usein väärin kirjoitettuja sanoja
Tähän on listattu sanoja, jotka usein kirjoitetaan väärin, koska ne kuulostavat puhuttaessa eriltä tai menevät muuten vain sekaisin.
​
Enää, ei enään
Sydämen, ei sydämmen
Erilainen, ei erillainen tai erinlainen
Vielä, ei viellä
Kunpa, ei kumpa
​